In de luchtvaartsector is er de laatste 25 jaar een toenemende trend waarneembaar van vorming van luchtvaartallianties. In deze scriptie wordt onderzocht of deze allianties anticompetitieve gevolgen hebben. Er wordt onderzocht of de consument te maken krijgt met hogere ticketprijzen door de vorming van luchtvaartallianties. Uit het literatuuronderzoek blijkt dat dit niet het geval is. Daarbij komt ook nog eens dat de consument door luchtallianties vele voordelen geniet in de vorm van extra bestemmingen door grotere netwerken en meer reisgemak. Uit het empirische onderzoek, wat bestaat uit een prijsvergelijking tussen vliegroutes waarop geen concurrentie van buiten een alliantie is en vliegroutes waarop wél concurrentie van buiten een alliantie is, blijkt ook dat luchtvaartallianties geen hogere ticketprijzen voor de consument tot gevolg hebben.

Kamphorst, J.J.A.
hdl.handle.net/2105/5774
Business Economics
Erasmus School of Economics

Graaf, J. de. (2009, August 19). Luchtvaartallianties, Goed voor de Consument?. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/5774