Een case study naar een veranderexperiment binnen de verpleeg- en verzorgingssector. Op grond van wetenschappelijke theorie rond veranderbenaderingen (ontwerpen, ontwikkelen en pendelen), teamontwikkeling en veranderbereidheid wordt een antwoord gezocht op de volgende centrale vraag: Hoe ziet de organisatieverandering met betrekking tot het werken met kleinschalige integrale teams eruit (naar proces en ontwerp) en welke aanbevelingen kunnen op basis van evaluatie worden gedaan voor implementatie op andere locaties? Deze organisatieverandering is vormgegeven in een experiment. Een experiment suggereert een vrijheid om in de praktijk met nieuwe organisatievormen aan de slag te gaan. Deze nieuwe vorm zou een kleinschalig integraal team moeten zijn. Uit het onderzoek is gebleken dat men echter niet in de praktijk geëxperimenteerd heeft, maar dat men is blijven hangen bij de ’tekentafel’. Medewerkers is gevraagd naar hun visie, kennis en ervaringen, maar een experiment in de praktijk is er niet geweest.

, , , , ,
Kuipers, Dr. B.S., Meer, Dr. F.B. van der
hdl.handle.net/2105/5807
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Welle, Matthijs van der. (2009, August 20). Experimenteren met integrale teams: Geen individuele klus!. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/5807