Kennis binnen de publieke sector kenmerkt zich door fragmentatie omdat men aan diverse vraagstukken binnen verschillende beleidsterreinen werkt. Hierdoor stijgt de complexiteit van maatschappelijke vraagstukken. De gemeente Rotterdam erkent deze uitdaging. Het doel van dit onderzoek is om te verklaren hoe de gemeente Rotterdam, door middel van kennis te managen, kennisdeling kan vergroten in de context van participatie-initiatieven. De onderzoeksvraag van dit onderzoek luidt: ‘hoe kan kennismanagement bijdragen aan het vergroten van kennisdeling in de context van participatie-initiatieven binnen de gemeente Rotterdam?’ Gestart is met een theoretisch vooronderzoek waarin de centrale concepten zijn verkend. Vervolgens is data verzameld door het afnemen van zestien semigestructureerde diepte-interviews. De gestelde vragen zijn afgeleid vanuit de opgestelde dimensies en indicatoren, beide gebaseerd op het theoretisch vooronderzoek. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat kennis in participatie-initiatieven weliswaar in groten getale aanwezig is binnen de gemeente Rotterdam maar dat het ontbreekt aan drie fundamentele en noodzakelijke voorwaarden. Dit zijn de aanwezigheid van structuur, eigenaarschap en een integrale manier van werken om kennis te managen en te delen. De resultaten en conclusies van dit onderzoek leiden tot drie concrete aanbevelingen hoe de gemeente Rotterdam dit kan verbeteren. Ten eerste dient de gemeente Rotterdam de verschillende organisatieonderdelen meer integraal met elkaar te laten samenwerken door de inzet van een participatieverantwoordelijke. Ten tweede wordt aanbeloven om voor één technologisch medium te kiezen waarin kennis en ervaringen gestructureerd en toegankelijk wordt gemanaged en gedeeld. De laatste aanbeveling luidt dat de gemeente Rotterdam ieder participatietraject na afloop zowel intern als extern evalueert om kennis goed te borgen zodat dit later weer gedeeld kan worden.

Dr. K. Migchelbrink, Prof.dr. S. van Thiel
hdl.handle.net/2105/58573
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Tobias de Groot. (2021, August 6). Kennis beter benutten! Rotterdams kennismanagement in participatie-initiatieven. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/58573