Abstract In dit onderzoek is onderzocht wat de regionale overheid kan doen om het ondernemerschap in de creatieve industrie te stimuleren. We hebben het belang van de creatieve industrie onderstreept en wat de beweegredenen voor een overheid zijn om zich op ondernemers in de creatieve industrie te richten. Vervolgens hebben we ons afgevraagd of de overheid ondernemerschap kan beïnvloeden en hebben we onderzocht hoe ze dit kunnen doen. Voor het stimuleren van ondernemers in de creatieve industrie hebben we eerst de knelpunten onderzocht die zich voordoen bij de ondernemers. Dit zijn onderwijs, netwerken, financiering, huisvesting, regelgeving en internationale visie en promotie. Op deze vlakken zou een regionale overheid zijn stimuleringsmaatregelen moeten richten. We laten zien wat de Economische Visie van het EDBR inhoudt, waarop het uitvoeringsprogramma van het OBR is gebaseerd. De actualiteit van dit onderzoek kwam naar voren doordat tijdens het schrijven ‘het Akkoord van Rotterdam’ werd gepubliceerd. Daarna laten we een case studie van 45 ondernemers zien. Op alle gebieden van ons onderzoek heeft Rotterdam stimuleringsmaatregelen, die in verschillende mate worden benut. Wij denken dat Rotterdam de goede kant opgaat met het stimuleren van ondernemers, echter laten ze op sommige punten wat liggen. Daarnaast denken wij dat er een gat zit tussen vraag en aanbod bij de ondernemers en de gemeente Rotterdam. Als Rotterdam deze twee problemen uit de weg kan helpen, staat niets een bloei van de creatieve economie in Rotterdam in de weg.

, ,
Velde, B van de, Hofman, S
hdl.handle.net/2105/5910
Econometrie
Erasmus School of Economics

Bruijsten, J, & Hofman, S. (2009, August). Creativiteit op zijn best. Econometrie. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/5910