Globalisering heeft ervoor gezorgd dat de afstanden tussen de landen steeds kleiner worden. Daarom is het tegenwoordig veel makkelijker om internationale joint ventures op te starten, maar men is er zich niet altijd van bewust dat er binnen internationale joint ventures cultuurverschillen bestaan. In deze casestudy worden de cultuurverschillen tussen Nederlandse en Chinese werknemers binnen een Chinees-Nederlandse joint venture onderzocht. Na een samenwerking van meer dan tien jaar is de verwachting dat de cultuurverschillen tussen de werknemers verminderd zijn. Met behulp van Hofstedes Values Survey Module 2008 worden de culturele waarden van de Nederlanders en Chinezen getoetst. Vervolgens worden er diepte-interviews met direct betrokken werknemers gehouden om de uitwerking van de cultuurverschillen op de dagelijkse onderlinge samenwerking te onderzoeken. Uit het onderzoek is gebleken dat er nog steeds grote verschillen tussen de Nederlandse en Chinese werknemers bestaan voor de culturele waarden: machtsafstand, individualisme en masculiniteit. Deze resultaten komen overeen met de resultaten van Hofstede. Ook voor de onzekerheidsvermijding wordt een groot verschil gevonden, maar het resultaat is tegenovergesteld aan dat van Hofstede. Daarnaast blijken de Chinezen en Nederlanders beiden zeer ver naar de toekomst te kijken. Ondanks dat de samenwerking al meer dan tien jaar bestaat, spelen cultuurverschillen in het dagelijks leven nog steeds een rol. De respondenten van de diepte-interviews geven aan dat zij nog steeds andere werkwijzen zien tussen de Nederlanders en Chinezen vanwege de cultuurverschillen. Zo kunnen de verschillen op de machtsafstand voor miscommunicaties zorgen, omdat zij andere verwachtingen van elkaar hebben. Het individualisme van de Nederlanders maakt hen in de ogen van de Chinezen zeer bot en ongevoelig bij het uitspreken van hun mening, Chinezen zijn dit niet gewend en kiezen er in het belang van de groepsharmonie in het algemeen voor om weinig te spreken. Verder zorgt de masculiniteit van de Chinezen voor meer druk op zichzelf, omdat zij leven om te werken. De Nederlanders zien hun werk niet als de enige prioriteit, maar zij proberen eerder een balans te vinden tussen werk en privé vanwege de femininiteit. Daarnaast scoren de Nederlanders op de onzekerheidsvermijding zeer laag en dat betekent dat zij geen angst voor de toekomst kennen. Daarom zullen de Nederlanders weinig regels toepassen om de toekomst te voorspellen. Maar de aard van de organisatie vereist het volgen van procedures en regels, waardoor de lage onzekerheidsvermijding van de Nederlanders niet duidelijk zichtbaar wordt. Tenslotte kijken Chinezen en Nederlanders beide naar de lange termijn, maar de focus ligt op een ander gebied. De Chinezen zijn gericht op de persoonlijke relaties en hoe deze op de lange termijn ontwikkelen, terwijl de Nederlanders meer gericht zijn op de toekomst van projecten en taken.

, , , ,
Jetten, Drs. L.F.J., Pruijt, Dr. H.D.
hdl.handle.net/2105/5993
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Den Yeh. (2009, September 7). Verschillen in cultuur en communicatie.. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/5993