We leven vandaag de dag in een digitaal tijdperk en dat brengt grote veranderingen met zich mee. Zo ook voor de journalistiek. Journalisten raadplegen het internet om aan informatie te komen. Er ontstaat een andere dynamiek tussen de journalist en het publiek. Het publiek kan mee doen door een reactie te plaatsen op een artikel aan de hand van sociale media. Er is interactie. De grens tussen het maken en consumeren van content vervaagt. Dit leidt tot een overload aan informatie op het internet: nieuwsuitgevers ervaren moeite om een publiek aan te trekken. Er ontstaat immersieve journalistiek. Het is misschien wel de uitvinding van de toekomst: een verhaal vertellen aan de hand van nieuwe technologieën. Virtual reality, 360-graden foto/video en augmented reality zijn de drie meest bekende verschijningsvormen van immersieve technologie. Immersieve journalistiek speelt in op de ervaring van de gebruiker. Immersie betekent letterlijk: meeslepend. Je voelt je fysiek aanwezig, terwijl je in een niet-fysieke werkelijkheid bent. Dit onderzoek richt zich op de ervaring van jongeren met immersieve journalistiek. Aan de hand van diepte-interviews is geprobeerd een antwoord te vinden op de volgende onderzoeksvraag: “Hoe ervaren jongeren journalistieke verhalen via immersieve technologie?” Wat doet immersieve journalistiek mentaal, maar ook fysiek met jongeren en hoe staan ze hier tegenover? Uit de analyses is gebleken dat de toepassing van immersieve technologie op journalistieke verhalen een positief effect heeft op jongeren, maar er op dit moment ook nog veel belemmeringen zijn om dit regelmatig te consumeren. Immersieve journalistiek prikkelt de emotionele betrokkenheid, waardoor ze meer meeleven met de situatie die geschetst wordt. Daarnaast is niet de technologie de doorslaggevende factor voor de jongeren om te grijpen naar immersieve journalistiek, maar gaat het hen toch vooral om het verhaal. Belemmeringen van immersieve journalistiek zijn onder andere dat het consumeren van een immersief product vermoeiend kan zijn, het kost veel tijd en het kan zelfs leiden tot misselijkheid en duizeligheid. De toepassing van immersieve technologie op journalistieke verhalen kan zeker een waardevolle toevoeging zijn, maar traditionele vormen van journalistiek zullen nooit geheel vervangbaar zijn. Je moet het meer zien als een leuk uitstapje, of een toevoeging om het verhaal beter te kunnen begrijpen. Daarbij is augmented reality voor nu de meest simpele en toegankelijke vorm van immersieve technologie. Je hebt slechts een smartphone nodig om een verhaal te consumeren, ten opzichte van virtual reality waarbij het draait om een – nu nog – veel te dure VR-headset. Dit onderzoek toont aan dat de toepassing van immersieve technologie een zekere verrijking zou kunnen zijn bij journalistieke verhalen die ver van je bed staan, zoals: oorlogen, natuurrampen of wetenschappelijk onderzoek op Mars.

,
Dr. Bernadette Kester
hdl.handle.net/2105/60688
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Hannah Koene. (2021, June 24). Immersieve journalistiek: de uitvinding voor jongeren van de toekomst?. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/60688