In deze thesis wordt neurowetenschappelijke berichtgeving in kranten en online nieuwsmedia onderzocht in de periode van 1 januari 2016 tot en met 31 december 2019. Het publiek komt vooral via de media in aanraking met neurowetenschap. Daarnaast kan neurowetenschappelijk nieuws functioneren als basis voor het publiek in het maken van keuzes bij het in aanraking komen met neurowetenschap, bijvoorbeeld voor een bepaald type medicijn. Deze nieuwsberichtgeving speelt tevens een grote rol in het draagvlak voor nieuw beleid in de neurologische zorg. Om de berichtgeving te onderzoeken, is de volgende onderzoeksvraag geformuleerd: “In hoeverre en op welke manier berichten verschillende mediatypen over neurowetenschap?” Omdat mediatypen van elkaar verschillen, is het interessant om te kijken in hoeverre hun nieuwsselectie en framing ten aanzien van neurowetenschappelijk nieuws verschilt. Hiervoor is een kwantitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd, waarbij is gekeken naar de hoeveelheid neurowetenschappelijke berichtgeving, het voorkomen van frames en de intonatie van nieuwsartikelen in verschillende mediatypen. Bij kranten zijn hiervoor kwaliteitskranten en populaire kranten meegenomen en bij nieuwssites publieke en commerciële nieuwssites. Hoewel in dit onderzoek enkele verschillen zijn gevonden tussen mediatypen, is voornamelijk gebleken dat verschillende mediatypen sterk op elkaar lijken in hun gebruik van het voordelen-, kosten- en entertainment-frame en de intonatie. De punten waarop de resultaten van deze bevinding afwijken, zijn de grotere hoeveelheid neurowetenschappelijke berichtgeving van kwaliteitskranten ten opzichte van populaire kranten en het vaker voorkomen van entertainment in kranten ten opzichte van nieuwssites. Dit onderzoek kan journalisten helpen het belang ervan in te zien om een zo volledig mogelijk beeld over te brengen bij het schrijven over neurowetenschap. Ook kan dit onderzoek het publiek helpen inzien dat de media neurowetenschappelijke informatie op een bepaalde manier kunnen overbrengen en dus niet altijd verschillende perspectieven bieden. Op basis van deze informatie kan het publiek zelf keuzes maken ten aanzien van de manier waarop zij geïnformeerd willen worden bij het maken van belangrijke, neurowetenschappelijke keuzes. Dit onderzoek vormt een goede, verkennende basis voor vervolgonderzoek naar neurowetenschappelijke berichtgeving in de media. Dit vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op het effect van entertainment bij het overbrengen van neurowetenschappelijke informatie naar het publiek, maar ook op of het sterk op elkaar lijken van de verschillende mediatypen in het gebruik van frames en intonatie alleen het geval is in neurowetenschappelijke berichtgeving, of ook hierbuiten.

, , , ,
Dr. Nel Ruigrok
hdl.handle.net/2105/60692
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Felicia Rook. (2021, June 30). Neurowetenschap in de media. Een onderzoek naar neurowetenschappelijke berichtgeving in kranten en nieuwssites in de periode van 2016 tot en met 2019. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/60692