Samenvatting De opkomst van de kenniseconomie zorgt ervoor dat organisaties een leeromgeving moeten bewerkstelligen om snel en effectief op de omgeving in te kunnen spelen. Veel onderzoek heeft zich gefocust op private organisaties, echter kunnen de bevindingen over leren in organisaties niet naadloos overgenomen worden in de publieke sector. Binnen zo’n leeromgeving speelt de leerstijl van medewerkers een rol. De leerstijl wordt in dit onderzoek gezien als de verschillende manieren waarop individuen de voorkeur geven aan het leren, absorberen en behouden van informatie en/of vaardigheden (Dunn, 1984; Pashler et al., 2008; Hatami, 2012). Verschillende leerstijlmodellen worden onderscheiden, maar in dit onderzoek is gebruik gemaakt van de learning styles questionnaire van Honey & Mumford (1992). Dit model bestaat uit een leercyclus met een verschillende leerstijl per deel van de leerervaring. Deze leerstijlen zijn de activist, de reflector, de theoreticus en de pragmaticus. Uit onderzoek blijkt dat individuen vaak een voorkeursstijl hebben, welke af kan hangen van persoonlijkheidskenmerken (Furnham, 1992). Anderzijds spelen kenmerken van de organisatie zelf een rol, in publieke organisaties spreekt men bijvoorbeeld over formalisatie; de mate waarin formele regels, standaard beleid en standaardprocedures beslissingen en werkrelaties leiden (Frederickson, 1986). Onderzoek heeft zich gefocust op hoe de big five kenmerken deze leerstijlen beïnvloeden (Furnham, 1992), maar het HEXACO-model voor persoonlijkheid is in opkomst en is nog niet in deze context onderzocht. Het HEXACO-model bestaat uit zes factoren en is ontwikkeld omdat de repliceerbaarheid van het bekende big five model niet over alle culturen gewaarborgd is. Het HEXACO-model laat een betere factorstructuur en repliceerbaarheid zien. Daarom is in dit kwantitatieve, onderzoek bij Politie Nederland (N=447) gekeken is naar hoe de HEXACO persoonlijkheidskenmerken de verschillende leerstijlen van medewerkers beïnvloeden en wat de rol van waargenomen formalisatie hierin is. Dit HEXACO-model bestaat uit de factoren eerlijkheid-nederigheid, emotionaliteit, extraversie, vriendelijkheid, consciëntieusheid en openheid van geest. Uit de regressieanalyses die zijn uitgevoerd blijkt dat alle persoonlijkheidskenmerken leerstijlen op een bepaalde manier voorspellen. De meeste effecten op leerstijlen worden gevonden voor extraversie (activist, reflector en theoreticus), vriendelijkheid (alle vier de leerstijlen) en consciëntieusheid (activist, reflector en theoreticus). Eerlijkheid-nederigheid, emotionaliteit en openheid van geest hebben allen effect op de pragmaticus als leerstijl. PERSOONLIJKHEID, LEERSTIJLEN EN WAARGENOMEN FORMALISATIE IN DE PUBLIEKE SECTOR 4 Waargenomen formalisatie in de organisatie speelt alleen een negatieve, modererende rol als het gaat om de relaties tussen vriendelijkheid en een pragmatische leerstijl en een theoretische leerstijl. Waargenomen formalisatie zwakt hier het negatieve effect van het persoonlijkheidskenmerk op de leerstijlen pragmaticus en theoreticus af. Vervolgonderzoek kan zich focussen op andere publieke organisaties, om zo de bevindingen uit te breiden. Meer onderzoek naar de relatie tussen het HEXACO-model en leerstijlen is nodig om de resultaten meer te kunnen generaliseren en als laatst kunnen resultaten met betrekking tot het big five model en leerstijlen niet een-op-een doorgetrokken worden als het gaat om de relatie tussen het HEXACO-model en leerstijlen. Steekwoorden: Leren, Publieke sector, Leerstijlen, Persoonlijkheid, Waargenomen formalisatie

, , , ,
Dr. N. Cannaerts, Dr. B. Vermeeren
hdl.handle.net/2105/61163
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Nienke Padmos. (2021, August 8). De weg naar (genderbalans in) topfuncties. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/61163