Abstract Het huidige onderzoek heeft een stap gezet om de mechanismen van de black box van HRM bloot te leggen. De black box betreft de mediërende koppeling tussen HR praktijken en werkprestatie. Meer specifiek is een antwoord gezocht op de vraag: wat is de invloed van HR praktijken op werkprestatie en wat is daarbij de rol van werk bevlogenheid, werk tevredenheid en transformationeel leiderschap? Op basis van de literatuur over HR praktijken en werkprestatie en het job demands resources model werd verwacht dat HR praktijken leiden tot meer werk bevlogenheid en werk tevredenheid onder werknemers, waardoor zij beter presteren. De verwachting was daarom dat zowel werk bevlogenheid als werk tevredenheid een mediërende rol vervullen in de relatie tussen HR praktijken en werkprestatie. Op basis van de organisational support theorie werd verwacht dat transformationeel leiderschap zorgt voor een versterking van deze relatie. Dit is onderzocht door een eenmalige vragenlijst uit te zetten binnen een grote gemeente in Nederland. De steekproef bestond uiteindelijk uit 255 participanten. De resultaten van de regressie analyse laten zien dat HR praktijken resulteren in een goede werkprestatie. Werk bevlogenheid vervult hier een mediërende rol, de invloed van HR praktijken op werkprestatie verloopt via werk bevlogenheid. Zo een mediërende rol geldt niet voor werk tevredenheid. Transformationeel leiderschap zwakt de relatie tussen HR praktijken en werkprestatie via werk tevredenheid af, maar stimuleert de relatie via werk tevredenheid. In het artikel worden limitaties, suggesties voor vervolgonderzoek, bijdragen aan de literatuur en praktische contributies uitgewerkt. HR praktijken zijn zinvol voor organisaties, werknemers en de maatschappij.

Dr. A. van Zijl, Dr. B. Vermeeren
hdl.handle.net/2105/61266
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Mark Holleman. (2021, August 6). Black box van HRM op een Kier: De Invloed van Werk Bevlogenheid, Werk Tevredenheid en Transformationeel Leiderschap. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/61266