Binnen dit onderzoek worden de verschillende effecten van online gamen onderzocht. Allereerst, wordt de directe positieve relatie tussen online gamen en leesprestaties van scholieren bekeken. Daarnaast wordt onderzocht of online gamen een positieve invloed heeft op de leesprestaties van scholieren, omdat online gamen het zelfvertrouwen van scholieren verbetert. Ten derde wordt gemeten of de indirecte positieve relatie tussen online gamen en leesprestaties via het zelfvertrouwen sterker is voor mannen dan voor vrouwen. Tot slot wordt onderzocht of de directe relatie tussen online gamen en het zelfvertrouwen beïnvloed worden door sekse en of dit effect sterker is voor mannen dan voor vrouwen. Op basis van de PISA 2018 dataset kunnen de resultaten van online gamen op de leesprestaties voor 51 landen afzonderlijk worden weergegeven. Doordat de resultaten per land variëren kunnen er geen eenduidige conclusie over de hypothesen worden getrokken. Het aannemen of verwerpen van de hypothesen is alleen mogelijk door de resultaten per land afzonderlijk te bekijken.

, , , ,
Sjaak Braster, Jack Burgers
hdl.handle.net/2105/61298
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Fraser, G. (2020, August 2). Spelenderwijs leren: Online gamen heeft een sterker effect op het zelfvertrouwen en schoolprestaties voor mannen dan vrouwen?. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/61298