Summary masterthesis Naam: Suzanne Borgdorff Studentnummer: 312614 Masterjaar: Media & Maatschappij, 2008/2009 Begeleider: Drs. L. Zweers Onderwerp: De Amerikaanse presidentsverkiezingen in de Nederlandse en Amerikaanse opinieweekbladen. Het mediacircus in beeld: Obama versus McCain Een onderzoek naar de fotoberichtgeving van de Amerikaanse presidentskandidaten Obama en McCain in Amerikaanse en Nederlandse opinieweekbladen, tijdens de verkiezingscampagne van 2008 Trefwoorden: Verenigde Staten, Obama, McCain, fotoberichtgeving, fotojournalistiek, fotoonderzoek, opinieweekbladen, verkiezingscampagne 2008 Naar aanleiding van het onderzoeksvoorstel van drs. Zweers staat in deze masterthesis een onderzoek naar de fotoberichtgeving van de Amerikaanse presidentskandidaten Obama en McCain centraal. Zij streden in 2008 om het presidentschap van de Verenigde Staten. Deze strijd is op verschillende manieren in de media verschenen. Het onderzoek focust zich op de fotoberichtgeving in de Nederlandse opinieweekbladen Elsevier, Vrij Nederland, HP/De Tijd en De Groene Amsterdammer. Daarnaast zijn de Amerikaanse opinieweekbladen Time Magazine, Newsweek en US News & World Report meegenomen in de analyse. De opinieweekbladen zijn onderling bekeken en vergeleken op de fotoberichtgeving die is gepubliceerd tijdens de verkiezingscampagne van 2008. De thesis wordt ingeleid door het belang van beeldcommunicatie te benadrukken en de rol van de fotograaf te beschrijven. De centrale vraag van de masterthesis luidt: “Op welke wijze worden Barack Obama en John McCain tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingscampagne van 2008 in de Amerikaanse en Nederlandse opinieweekbladen afgebeeld en in welke mate hebben deze foto’s invloed op de beeldvorming van deze politici?” Het theoretisch kader gaat in op het begrip framing. De theorieën van de wetenschappers Entman en Scheufele staan hierbij centraal. Daarnaast wordt een uitleg gegeven van het belang en de werking van de Amerikaanse verkiezingen en hoe de verkiezingscampagne van 2008 de beeldvorming van de presidentskandidaten Obama en McCain heeft bepaald. De onderzoeksperiode van het onderzoek dat centraal staat is: 25 augustus tot en met 4 november 2008. De onderzoeksresultaten van de gepubliceerde foto’s en bijbehorende koppen en onderschriften zijn verdeeld in twee delen. In het kwantitatieve gedeelte zijn de onderzoeksresultaten in tabellen en grafieken weergegeven. Het onderzoeksinstrument is ontworpen door drs. Zweers, toegelicht tijdens de colleges fotojournalistiek. In het kwalitatieve gedeelte zijn, waar mogelijk, vijf foto’s per opinieweekblad in een lopend verhaal gepresenteerd. Daarnaast hebben er drie interviews met de fotoredacties van de Nederlandse opinieweekbladen Elsevier, Vrij Nederland en De Groene Amsterdammer plaatsgevonden. Deze resultaten zijn tevens in het kwalitatieve gedeelte gepresenteerd. De onderzoeksresultaten laten zien dat John McCain tijdens de onderzoeksperiode vaker afgebeeld dan Barack Obama. De rechtsgeoriënteerde opinieweekbladen Elsevier en HP/De Tijd publiceren het meest aantal foto’s van McCain en framen hem op positieve wijze. De linksgeoriënteerde bladen Vrij Nederland en De Groene Amsterdammer scharen zich achter Obama, door meer foto’s van hem te publiceren en zijn kandidatuur als bijzonder te aanschouwen. De onderzochte Amerikaanse opinieweekbladen publiceren de meeste foto’s van Obama. De Amerikaanse fotoredacties zijn het minst partijdig geweest in de fotoberichtgeving, dit naar aanleiding van de onderzoeksresultaten teneur tekst en beeld. McCain is tijdens de verkiezingscampagne niet van zijn klungelige imago afgekomen, wat het belang van beeldvorming benadrukt.

Zweers,drs. L.
hdl.handle.net/2105/6288
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Borgdorff, S. (2009, August 31). De Amerikaanse presidentsverkiezingen in de Nederlandse en Amerikaanse opinieweekbladen. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/6288