Abstract: Nederland telt ruim 100.000 veteranen die uiteenlopende ervaringen op hebben gedaan tijdens hun militaire periode. Aan de hand van begrippen als framing, cultuur en communicatie wordt in deze thesis onderzoek uitgevoerd naar de berichtgeving over Nederlandse veteranen in de diverse gedrukte media. Daarbij richt dit onderzoek zich op aan veteranen gerelateerde artikelen uit de jaren 2003, 2004 en 2005. Door middel van een kwantitatieve en kwalitatieve analyse wordt een duidelijk beeld geschetst van de berichtgeving over veteranen in de media. De kernvraag is welk beeld van veteranen domineert in de berichtgeving; zijn zij vooral held, dader of slachtoffer? Tevens wordt in zowel methodiek als resultaten aandacht besteed aan het onderscheid tussen jonge en oude veteranen, waarbij jonge veteranen hebben gediend tijdens of na de missie in Libanon (1979-1985).

, , , , ,
Kester, dr. B.C.M.
hdl.handle.net/2105/6294
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Jongh, S. (2008, December 8). Passie voor onze veteranen?. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/6294