Samenvatting “De invloed van digitale televisie” De ontwikkelingen op het gebied van televisie hebben de afgelopen jaren niet stilgestaan. Niet alleen de ouderwetse vierkante tv-toestellen worden vervangen door hightech flatscreens met uitgebreide geluidssystemen, maar ook de manier van ontvangen is veranderd. Televisie digitaal ontvangen is de nieuwe manier van tv kijken volgens de reclame-uitingen van digitale tv aanbieders. Kabelaars en andere maatschappijen proberen de consument te overtuigen van het voordeel van digitale televisie in de hoop dat iedereen de overstap maakt van analoge televisie naar digitale. De hoofdvraag die in deze thesis centraal staat is: “Heeft digitale televisie invloed op het kijkgedrag? Zo ja, is deze invloed op het kijkgedrag te interpreteren als een kenmerk van een individualiseringstendens binnen de samenleving?” Het antwoord op de hoofdvraag wordt met behulp van deskresearch en interviews met gebruikers van digitale televisie gegeven. De interviews moeten het inzicht geven in de rol van de consument en de eventuele verandering van het kijkgedrag en dus de invloed van digitale tv daarop. De deelvragen die per hoofdstuk worden beantwoord zijn: “Wat is digitale televisie?”, “Hoe is individualisering in de samenleving ontstaan?”, “Hoe is individualisering tegenwoordig in de samenleving merkbaar op mediagebied?” en “Beïnvloedt digitale televisie het kijkgedrag van mensen?”. Het medium digitale televisie heeft drie kenmerken die passen bij de individualiseringstendens binnen de samenleving. Ten eerste de overgang van broadcasting naar nichecasting, ten tweede het interactieve element (tweerichtingsverkeer, er is van alles mogelijk met digitale tv, zo kun je bijvoorbeeld programma’s stopzetten, films opvragen met de afstandbediening of extra informatie over een programma opvragen). Ten derde de verandering voor de aanbieders die nu meer concurrentie hebben. Digitale televisie heeft volgens de uitgewezen resultaten weinig tot geen invloed op het kijkgedrag van de digitale kijker, er is ook geen sprake van een duidelijke individualisering van deze kijker. Daartegenover staat dat het medium digitale televisie met zijn mogelijkheden op zich wel voldoet aan de kenmerken van de individualiseringstendens binnen de samenleving en dan met name op mediagebied. Digitale tv biedt honderden genrezenders gericht op een specifieke doelgroep of interesse en is een daarom een kenmerk van de overgang van broadcasting (massa) naar nichecasting. De antwoorden van de respondenten verschillen zo weinig van elkaar dat de groepen geen duidelijk onderscheid hebben in kijkgedrag en kijkervaring. Daarom is er in de praktijk geen sprake van individualisering van de digitale kijker.

, , , , ,
Krijnen,dr. A.F.M.
hdl.handle.net/2105/6297
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Prakash, A. (2009, January 26). De invloed van digitale televisie. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/6297