Deze scriptie bevindt zich binnen het sociaal-wetenschappelijke veld en houdt zich bezig met de 3FM Serious Request actie van 2008. Er wordt onderzocht of het succes van de actie te verklaren is, omdat ze een product is van deze tijd en inspeelt op ontwikkelingen van de huidige maatschappij. In dit onderzoek staan de tijdsuitingen vervagende grenzen, experience economy en compassion fatigue centraal en wordt geanalyseerd of de actie aansluiting vindt bij deze uitingen. Het onderzoek is opgesplitst in een productie- en een receptieonderdeel. Allereerst wordt aan de hand van een tekstuele inhoudsanalyse de door de actie gebruikte mediakanalen internet, radio en televisie onderzocht. Vervolgens wordt er door middel van een negental semi-gestructureerde diepte-interviews geanalyseerd hoe het publiek de actie evalueert en er over praat. De conclusie luidt dat de 3FM Serious Request actie van 2008 rekening hield met de drie onderzochte tijdsuitingen en gehoor gaf aan wensen van het publiek. Het begrip entertainment speelde hierin een doorslaggevende rol. Hierdoor is de actie in staat geweest om aandacht van het publiek te trekken en veel geld op te halen voor het goede doel.

, , , , ,
Engelbert MA, J.
hdl.handle.net/2105/6310
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Hardenveld, D.M. (2009, August 31). Actie-Reactie. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/6310