De kredietcrisis is anno 2009 een hot topic in de Nederlandse kranten. Maar wat wordt erover geschreven, en hoe wordt dit gedaan? De studie ‘hoe zo kredietcrisis’ onderzoekt de berichtgeving over de kredietcrisis in de laatste drie maanden van 2008 in twee ogenschijnlijk verschillende kranten: de Telegraaf en de Volkskrant. Met als belangrijkste uitgangspunten de journalistieke waarden, de identiteitsprofileringen van de kranten, de notie van objectiviteit en werkelijkheidsconstructie wordt in deze thesis onderzocht welke verhalen er over de kredietcrisis worden geschetst. Het onderzoek valt uiteen in twee analyses. De eerste is een framinganalyse, die kwantitatief georiënteerd is en die de structuren van de kaders waarbinnen over de kredietcrisis wordt gesproken blootlegt. De tweede analyse is een discoursanalyse, waarmee de artikelen in de Volkskrant en de Telegraaf worden onderzocht op het gebruik van retorische stijlmiddelen om de door hun gekozen kaders en argumenten te versterken. Concluderend wordt in deze thesis gesteld dat er met betrekking tot de berichtgeving over de kredietcrisis opvallend veel overeenkomsten tussen de kranten te vinden zijn, zowel in de inhoud als in vorm. Dit duidt erop dat er binnen de Nederlandse krantenjournalistiek één verhaal over de kredietcrisis wordt verteld, in plaats van dat er tussen de kranten een debat plaatsvindt en het publiek een pluriform nieuwsaanbod krijgt. Bovendien blijkt uit dit onderzoek dat het voor beide kranten problematisch is om zich aan de belangrijkste waarden en normen van de journalistiek te houden. De combinatie van deze twee onderzoeksresultaten belicht op een unieke manier dat voorzichtigheid en oplettendheid van de lezer geboden is bij het tot zich nemen van media-informatie.