In deze master thesis is onderzoek gedaan naar de beeldvorming in krantenberichten over dopinggebruik in de Tour de France, gedurende de jaren 2007 en 2008. In totaal zijn drie Nederlandse en vijf Belgische kranten onderzocht. Om te achterhalen welk beeld er rond dit onderwerp in deze kranten werd geconstrueerd zijn er vier onderzoeksthema’s opgesteld, te weten: het moment van berichtgeving, framing, nationalisme en ethiek. Aan de hand van deze vier onderwerpen zijn de verschillen tussen de kranten en beide landen onderzocht, aangaande de manier waarop zij over dopingperikelen in de Tour de France berichtten. Deze analyse heeft op kwantitatieve wijze plaatsgevonden. Geconcludeerd wordt dat de algemene berichtgeving rond dit onderwerp overwegend negatief werd belicht. De manier waarop de diverse kranten dit invulden was echter niet eenduidig. In de onderzoeksresultaten valt terug te vinden welke verschillen er waarneembaar waren binnen de vier onderzoeksonderwerpen, en van welke onderwerpen bepaalde kranten vaker gebruik maakten dan anderen.

, , , , ,
Schafraad MA, P.
hdl.handle.net/2105/6322
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Kranendonk, L. (2009, August 31). Doping en de Tour de France: Verweven tot een twee-eenheid. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/6322