Op 22 juli 2009 verschijnt in de Telegraaf het bericht dat Nederlandse soldaten in Afghanistan het de komende maanden mogelijk veel zwaarder gaan krijgen dan gedacht. Ze moeten rekening houden met meer tegenslagen. Volgens generaal Peter van Uhm zullen de Taliban vaker gebruik gaan maken van zelfmoordaanslagen, bermbommen en kleine aanvallen. Aanleiding hiervoor zijn onder meer de recente komst van meer Amerikaanse troepen en de Afghaanse verkiezingen die worden gehouden op 20 augustus 2009. De NAVO-operatie in Afghanistan wordt beschouwd als de meest risicovolle Nederlandse missie sinds de Korea-oorlog in 1950. Het is voor het eerst sinds die tijd – op enkele incidenten in Libanon na – dat het Nederlandse leger weer echte gevechtscontacten heeft. Dit blijft in de Nederlandse media dan ook niet onopgemerkt. Op allerlei manieren wordt er aandacht besteed aan de oorlog in Afghanistan, zoals nieuwsitems, achtergrondartikelen, krantenberichten en fotoreportages. De tendens van deze berichtgeving kan weer worden doorvertaald naar de publieke opinie. De media-aandacht kan zowel een positieve als negatieve invloed hebben op het maatschappelijk draagvlak. Zo stelde voormalig commandant der strijdkrachten Dick Berlijn in het tv-programma Buitenhof dat het draagvlak erg afhankelijk is van de berichten die uit Uruzgan komen. Doden, gewonden en schietpartijen halen eerder het journaal dan geslaagde wederopbouwprojecten, concludeerde hij. Daardoor zou de bevolking een verkeerd beeld krijgen van de missie. Hiervan uitgaande is het dan ook van grote waarde om te bekijken op welke manier de media verslag doen over de oorlog in Afghanistan. In deze thesis wordt ingegaan op de fotoberichtgeving over dit onderwerp. Hierin wordt zowel op nationaal, maar ook op internationaal niveau naar de fotoberichtgeving gekeken. Binnen de Telegraaf, NRC Handelsblad, USA Today en New York Times wordt op kwantitatief niveau geanalyseerd op welke manier de oorlog in Afghanistan in beeld is gebracht in het jaar 2008. Met behulp van de kwantitatieve fotoanalyse worden de vier kranten vervolgens met elkaar vergeleken. Hierin wordt een onderscheid gemaakt tussen nationaal/internationaal en populaire krant/kwaliteitskrant. Door middel van dit onderzoek zal duidelijk worden op welke wijze de oorlog in Afghanistan in beeld wordt gebracht in Nederlandse en Amerikaanse kwaliteits- en populaire kranten in het jaar 2008 en in hoeverre er verschillen zijn waar te nemen.

, , , , , ,
Zweers, Drs. L.
hdl.handle.net/2105/6338
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Olsthoorn, I.L.M. (2009, August). De Afganistan-oorlog in beeld. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/6338