De laatste jaren lijkt reclame steeds vaker ‘verstrengeld’ te raken in redactionele inhouden. Zo komt het voor dat er in redactionele teksten merken genoemd worden. Dit fenomeen wordt ook wel brand placement genoemd. Een andere vorm van ‘verstrengeling’ van reclame in redactionele inhouden die alleen op internet te vinden is, is het plaatsen van congruente banners in/naast redactionele teksten. In dit experimentele online onderzoek is er gekeken of het gebruik van brand placement, congruente banners en de positie van de banners invloed hebben op de beoordeling van informatieve teksten op internet. Gaat bijvoorbeeld het gebruik van brand placement in een tekst op internet ten koste van de waardering van de informatie? Er is tevens gekeken of diverse “achtergrondkenmerken” (o.a. geslacht en leeftijd), de “persoonlijke betrokkenheid”, de “leestijd van een tekst” en de “herinnering” (van banners en teksten) een rol spelen bij de mate van waardering van verschillende typen informatieve teksten op internet. Het online onderzoek is opgedeeld in drie delen: de beoordeling van de experimentele teksten, het invoeren van persoonlijke gegevens en een herinneringsgedeelte. De experimentele teksten bestaan uit vier condities die alle respondenten at random ter beoordeling hebben gekregen: een neutrale tekst met een incongruente banner, een neutrale tekst met een congruente banner, een brand placement tekst met een incongruente banner en een brand placement tekst met een congruente banner. Hierbij is de positie van de banner at random gekozen. In totaal hebben 105 respondenten meegewerkt aan het experimentele online onderzoek. Uit diverse uitgevoerde analyses (variantie- en correlatieanalyses) blijkt er geen verschil te zijn in waardering van informatie tussen de verschillende typen informatieve teksten op internet. Het toevoegen van brand placement of een congruente banner aan een redactionele inhoud en de positie van de banners hebben hierdoor geen invloed op de waardering van informatie op internet. Tevens blijken de diverse “achtergrondkenmerken”, de “persoonlijke betrokkenheid”, de “leestijd van een tekst” en de “herinnering” geen rol te spelen bij de mate van waardering van de verschillende typen informatieve teksten op internet.

, , , , ,
Peeters, A. MA
hdl.handle.net/2105/6413
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Timmermans, M.S. (2009, August 31). In informatie verstrengeld. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/6413