Abstract Dit onderzoek richt zich op het mediagebruik, de vrijetijdsbesteding en de culturele participatie van Nederlandse en Amerikaanse expats in Abu Dhabi. Het toenemende proces van globalisering heeft tot gevolg dat de mensen, mediateksten en culturele producten zich sneller en eenvoudiger over de wereld verspreiden. De samenleving van Abu Dhabi bestaat voor een groot gedeelte uit Westerlingen die zich daar hebben gevestigd voor hun werk. In dit onderzoek wordt aan de hand van theorieën over globalisering, het culturele veld en diaspora in gegaan op de positie die expats hebben verkregen. Het belangrijkste aspect van dit onderzoek is de invloed van media op de vrijetijdsbesteding en culturele participatie van de Nederlandse en Amerikaanse expats. Voor dit onderzoeksproject is als eerste een inhoudsanalyse gehouden op de culturele secties van drie Engelstalige Arabische dagbladen. De inhoudsanalyse is gebruikt als indicator van globalisering en heeft als doel gehad inzichten te verkrijgen in de herkomst van de culturele producten waarover de dagbladen publiceerden. De opvallendste uitkomsten van de inhoudsanalyse zijn dat er een evenwicht bestaat in het aantal artikelen over Westerse dan wel lokale culturele producten, maar dat de artikelen over de Westerse producten veel meer woorden bevatten. Tevens gaan deze artikelen voornamelijk gaan over populaire cultuur, terwijl de kortere artikelen over de lokale producten gericht zijn op hoge kunsten. De resultaten van de inhoudsanalyse hebben onder andere gediend als input voor het kwalitatieve deel van dit onderzoek. Er zijn met vier Nederlandse en vier Amerikaanse expats in Abu Dhabi diepte-interviews gehouden. Belangrijke onderwerpen in deze interviews waren: mediagebruik, vrijetijdsbesteding, culturele participatie, gemeenschappen en de lokale cultuur. Door middel van de diepte-interviews zijn er inzichten verkregen in de zienswijzen en meningen van de expats. Uit de interviews blijkt dat de expats in beperkte mate worden beïnvloed door de dagbladen en dat zij internet gebruiken als belangrijkste informatiebron voor het thuisland. Daarnaast is de culturele participatie van de zowel de Nederlandse als de Amerikaanse expats afgenomen in vergelijking met de participatie in het thuisland. De expats participeren in beperkte mate in de lokale cultuur en komen weinig met lokale culturele producten in contact. Het belangrijkste verschil tussen de Nederlandse en de Amerikaanse expats is dat de Amerikanen wel proberen in contact te komen met lokale culturele producten terwijl de Nederlanders dit niet doen. De redenen voor de veranderingen in culturele participatie zijn op te splitsen in twee niveaus. Het eerste niveau betreft de abstracte redenen voor culturele participatie, die door de expats zelf zijn aangegeven, zoals geografisch afstand, tijd en tijdelijkheid. Daarnaast blijkt uit de interviews dat er nog een tweede niveau is, namelijk het bredere culturele aspect. Zowel de Nederlandse als de Amerikaanse expats geven aan dat er veel verschillen bestaan tussen de eigen cultuur en de lokale cultuur in Abu Dhabi. Deze cultuurverschillen, die de expats zelf beschrijven, zorgen ervoor dat de expats een afstand voelen en dat de culturele participatie beperkt is.

, , , , ,
Verboord, Dr. M.
hdl.handle.net/2105/6417
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Wilde, E.K. de. (2009, August 31). Één plek, twee werelden. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/6417