COVID-19 zorgde in veel landen voor crisissituaties. Vrijwel elke overheid van elk land kondigde maatregelen voor de bevolking af om ervoor te zorgen dat het virus niet om zich heen kon grijpen. Media hebben een grote rol gespeeld als communicatiekanaal in het naar buiten brengen van deze maatregelen. De manier waarop media dat hebben gedaan is het startpunt van dit onderzoek. In een veranderd medialandschap staat de positie van verschillende, hoofdzakelijk traditionele media onder druk. Onder andere personalisering en convergentie van populaire– en elitekranten zijn gevolgen van de verandering van het medialandschap. Daarnaast is er in tijden van crisis vaak sprake van een rally-round-the-flag effect, waarbij overheden weinig kritiek krijgen op datgene wat zij doen. Verder speelt framing een grote rol in de manier waarop media hun artikelen naar buiten brengen, evenals welke groepen er aan het woord worden gelaten. In dit onderzoek is gekeken naar elk van deze factoren, en is gekeken hoe de rol van de Nederlandse media binnen de coronacrisis getypeerd kan worden. Dit is gedaan aan de hand van een kwantitatieve contentanalyse, waarin elk van bovenstaande thema’s is meegenomen in de analyse. De verzamelde data is afkomstig uit de vijf grootste Nederlandse dagbladen en de website NOS.nl, en beslaat de dagen rondom de persconferenties van de Nederlandse overheid waarin maatregelen werden aangekondigd. De data is gevonden middels de online tool AmCAT, en handmatig gecodeerd. Uit het onderzoek blijkt dat er in de onderzochte periode een sterke mate van personalisering binnen de krantenartikelen werd gevonden. Daarnaast waren er weinig verschillen in de manier waarop media gebruik maken van framing en welke groepen zij aan het woord laten, wat duidt op een convergentie van populaire- en elitekranten. Verder blijkt dat er sprake was van het rally-effect binnen de Nederlandse media: in het begin van de crisis was er weinig kritiek, en dit liep op naarmate de crisis vorderde.

, , , , , ,
Dr. Raymond Harder
hdl.handle.net/2105/65063
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Arian van der Spek. (2022, June 8). Media als spreekbuis van de overheid? EEN KWANTITATIEVE CONTENTANALYSE VAN DE VERSLAGGEVING RONDOM COVID-19 IN NEDERLANDSE KRANTEN IN DE PERIODE 2020 – 2021. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/65063