2022-08-25
EMOTIE IN POLITIEKE COMMUNICATIE
Publication
Publication
Een experimenteel onderzoek naar de invloed van de emotie woede in politieke communicatie op politiek vertrouwen
In dit onderzoek wordt onderzocht wat de invloed van de uiting van de emotie woede in politieke communicatie is, op het vertrouwen van burgers in de politiek. Het politiek vertrouwen onder de Nederlandse bevolking is in de periode van april 2020 tot september 2021 sterk gedaald. De oorzaak hiervoor wordt vooral gezocht bij belangrijke politieke gebeurtenissen die plaatsvonden in deze periode. Er lijkt hierbij weinig aandacht te zijn voor de rol die politieke communicatie speelt in dit dalende vertrouwen, laat staan voor de rol die emoties in politieke communicatie hierin spelen. Dit onderzoek geeft hierin meer inzicht. Om dit inzicht te verkrijgen is er een survey-experiment uitgevoerd. Er is een vragenlijst onder 200 willekeurig geselecteerde respondenten uitgezet, waarbij de controlegroep een video met een neutrale fictieve politicus te zien kreeg en de experimentele groep een video met dezelfde politicus, maar dan woedend. Zowel voor als na het zien van de video vulden de respondenten vragen in over hun vertrouwen in de betreffende politicus. De data die hieruit voortkwam is geanalyseerd. Dit onderzoek is dus kwantitatief van aard. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat bij de respondenten die de video met de emotie woede zagen, het vertrouwen in de politicus meer steeg dan bij de respondenten die de neutrale video zagen. Dit geldt ook voor het vertrouwen in bekwaamheid en welwillendheid. De conclusie is dus dat de uiting van de emotie woede in politieke communicatie zorgt voor meer vertrouwen in de politiek. Daarnaast laat dit onderzoek zien dat hoe meer enthousiasme en hoopvolheid de respondenten ervaren, hoe meer hun politiek vertrouwen stijgt. Ook laat het onderzoek zien dat respondenten meerdere emoties herkenden in de video’s. De respondenten die de emotie frustratie herkennen in de video van de politicus ervaren meer enthousiasme en hoopvolheid, wat zorgt voor meer politiek vertrouwen. Het herkennen van de emoties verbazing, woede en boosheid zorgt bij de respondenten voor meer hoopvolheid, wat ook leidt tot meer politiek vertrouwen. Dit onderzoek gaat over de invloed van de emotie woede, maar geeft sterke aanwijzingen dat andere emoties ook invloed hebben op politiek vertrouwen. Verder onderzoek hiernaar is aanbevolen. Daarnaast laat dit onderzoek zien dat het herkennen van emoties in politieke communicatie emoties bij de ontvangers oproept, ook dit pleit voor meer onderzoek naar dit onderwerp.
Additional Metadata | |
---|---|
, , , | |
Dr.ir. Jasper Eshuis, Dr. Robin Bouwman | |
hdl.handle.net/2105/65979 | |
Public Administration | |
Organisation | Erasmus School of Social and Behavioural Sciences |
Sara Wildschut. (2022, August 25). EMOTIE IN POLITIEKE COMMUNICATIE. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/65979
|