Integriteit is een onderwerp dat niet alleen speelt op landelijk en bestuurlijk niveau, maar ook op een lokaal en ambtelijk niveau. Echter staat in de literatuur juist dit landelijke en bestuurlijke niveau centraal, terwijl integriteit op lokaal en ambtelijk niveau zeker aandacht verdient. In dit onderzoek ligt de focus op de visie van ambtenaren op een succesvol integriteitsbeleid. Het doel van dit onderzoek is om vanuit het oogpunt van beleidsmedewerkers van de gemeente Moerdijk te bestuderen welke succesfactoren van belang zijn voor het herzien van het integriteitsbeleid en dus te komen tot effectiever beleid. Vanuit de literatuur worden er een zevental succesfactoren omschreven voor een succesvol integriteitsbeleid, die zijn verwerkt in een praktische kapstok Infrastructuur Integriteit. De volgende succesfactoren centraal: leiderschap & strategie, waarden & normen, structuren & procedures, personeel & cultuur, melding & handhaving, communicatie & verantwoording, en samenhang & borging. Vanuit de literatuur komt naar voren dat deze zeven succesfactoren gelijk zijn aan elkaar. In de praktijk is onderzocht of deze theoretische stelling klopt, of dat er een hiërarchie onder de succesfactoren bestaat. De resultaten van dit onderzoek komen voort uit interviews met medewerkers van de gemeente Moerdijk. Uit de resultaten van de interviews blijkt dat er volgens medewerkers van de gemeente Moerdijk wel degelijk een hiërarchie bestaat tussen de succesfactoren. Leiderschap & strategie en personeel & cultuur worden als belangrijkste succesfactoren gezien voor een geslaagd integriteitsbeleid.

Dr. W. Belabas, Dr. R.F.I. Moody
hdl.handle.net/2105/66044
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Lotte den Boer. (2022, August 22). Als je het er niet over hebt, is het er niet. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/66044