Per 1 januari 1997 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de voorzieningen op het gebied van onderwijshuisvesting. Met de decentralisatie van de onderwijshuisvesting kreeg het lokaal onderwijsbeleid echt vorm. Dat was tot in de jaren ’90 van de vorige eeuw nog beperkt vanwege de heersende opvatting dat het onderwijsbeleid vooral vanuit centrale normen uitgevoerd moest worden. Lokale uitvoering zou tot willekeur kunnen leiden en dat zou strijdig zijn met artikel 23 van de Grondwet. Gemeenten en schoolbesturen zijn aan de slag gegaan met de nieuwe verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Meer dan 12 jaar na de decentralisatie zet de (door)decentralisatie zich nog steeds verder door. De decentralisatie heeft gevolgen gehad voor zowel gemeente(lijk beleid) als het schoolbestuur. De hoofdvraag luidt: Wat zijn de gevolgen (geweest) van het beleid m.b.t. de decentralisatie van de onderwijshuisvesting voor de gemeente en het primair onderwijs in Ridderkerk en Dordrecht in de periode 1997-2009?

, , ,
Beukenholdt, Dr. M.A., Edelenbos, Prof.Dr.J.
hdl.handle.net/2105/6875
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Naeije, Peter. (2010, March 24). De resultaten van 12 jaar lokaal bouwen.. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/6875