Samenvatting Sinds de orkaan Katrina is binnen de staat Californië duidelijk geworden hoe belangrijk het is om te investeren in hoogwaterbescherming en veiligheid. De ramp die voornamelijk de stad New Orleans heeft getroffen, heeft ook andere staten doen inzien wat de catastrofale gevolgen kunnen zijn van dijkdoorbraken. De Sacramento-San Joaquin Delta is een kwetsbaar gebied in Californië. In deze delta is de conditie van de waterkeringen twijfelachtig. De gevolgen van klimaatverandering vergroten hierbij niet alleen het overstromingsrisico in deze delta, maar hebben ook grote invloed op de ecologie, zoetwatervoorziening, recreatie en de agrarische sector. Dit zorgt voor een complex systeem, met veel verschillende functies en belangen. Voor bestuurders een uitdaging om deze delta tot een duurzame, klimaatbestendige delta om te vormen. Ook in Nederland is het thema klimaatverandering actueel, zo is er in 2008 door de commissie Veerman een rapport uitgebracht m.b.t. het watermanagement in de toekomst en het aangaan van de uitdagingen die de klimaatverandering met zich meebrengt. In dit onderzoek zal er dieper ingegaan worden op de Californische benadering van dit ruimtelijk, complex probleem. Hoe werken kennisinstellingen, bedrijven, overheden in Californië samen om tot een set van innovatieve, duurzame en klimaatbestendige oplossingen te komen? Hierbij zal de aandacht ook gelegd worden op de institutionele context waarbinnen deze instituten handelen, aangezien deze kan verklaren waarom de Californische watersector anders opereert dan bijvoorbeeld de Nederlandse. Door middel van het triple-helix model, dat de relatie tussen institutionele context en de drie instituten legt, worden deze samenwerkingen geanalyseerd. Dit model maakt onder andere duidelijk dat deze instituten opereren binnen een eigen institionele context. Het model beweert hierbij dat wanneer deze context het meest met elkaar overeenkomt, de kans op een succesvolle samenwerkingen tussen de instituten toeneemt. Door middel van theorieën vanuit het historisch en sociologisch institutionalisme zullen de belangrijkste instituties worden geïdentificeerd en hun invloed op het functioneren van deze samenwerkingen. Aan de hand van een kwalitatief onderzoek, waarbij interviews, documentenanalyses en observaties zijn gebruikt als bronnen, zijn de belangrijkste instituties en samenwerkingen geanalyseerd. Hierbij worden niet alleen tripartiete samenwerkingen geanalyseerd, maar ook de onderlinge samenwerkingen binnen de drie verschillende instituten en de bilaterale samenwerkingen om zodoende een inzicht te krijgen in de belangrijkste instituties die invloed hebben op het functioneren van de samenwerkingen. Uit de resultaten blijkt dat voornamelijk vanuit de kennisinstellingen expliciet aandacht is voor samenwerkingen door een politieke betrokkenheid vanuit de wetenschappers en aandacht voor de communicatie met de andere twee instituten. Een grote interesse in interdisciplinair onderzoek leidt uiteindelijk ook tot veel nieuwe, integrale inzichten met betrekking tot klimaatverandering en duurzaamheid. Bij de overheden is de implementatie van duurzame, innovatieve oplossingen nog moeizaam. Dit is te herleiden op de gefragmenteerde structuur van lokale, gespecialiseerde overheden van waaruit voornamelijk korte termijn 5 oplossingen kunnen worden geïmplementeerd, maar een integrale, regionale visie vaak ontbreekt. Pogingen om vanuit de staat en federale staat integrale, regionale plannen in te voeren, lijken te stranden op gebrek aan draagvlak, dat belangrijk is op het moment dat een voorstel naar een referendum wordt gebracht. Deze situatie leidt uiteindelijk tot een politieke impasse. Een rol voor een regionaal bestuursorgaan of het verder verkennen van integrated regional water management (een systeem waarbij lokale overheden subsidie kunnen aanvragen bij de staatsoverheid voor projecten met een integraal, regionaal plan) lijken hierbij kansen te bieden voor het overkomen van deze politieke deadlock. Verder blijkt de slechte conjunctuur waarin de Staat Californië op het moment in verkeerd een negatief effect te hebben op de bedrijven; projecten worden uitgesteld en in vergelijking met voorgaande jaren zijn er minder nieuwe projecten.

, , ,
Edelenbos, Prof.Dr.J., Buuren, Dr. M.W. van
hdl.handle.net/2105/6976
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Kruchten, Suzan van. (2010, April 22). Hoe Californië samen werkt met water; de Sacramento-San Joaquin Delta. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/6976