2023-06-23
Faalangstig door de thuissituatie? Een kwantitatief onderzoek naar de invloed van sociaaleconomische status op faalangst en de modererende invloed van de ouder-kind relatie
Publication
Publication
In dit onderzoek is data van PISA (Programme for International Student Assessment) gebruikt om voor Nederlandse respondenten te analyseren in hoeverre sociaaleconomische status (SES) invloed heeft op faalangst bij scholieren. Vervolgens is er gekeken of de (door het kind) ervaren sociale relatie tussen ouder en kind een modererend effect uitoefent op deze relatie. Op basis van literatuurstudie werd er verwacht dat kinderen afkomstig uit een gezin met een lage- of hoge SES méér last zouden hebben van faalangst als gevolg van de modererende invloed van de ouder-kind relatie. Uit de analyses blijkt echter dat deze hypotheses moeten worden verworpen, omdat er geen significante resultaten zijn die dit aantonen na het toevoegen van de controlevariabelen. Naar aanleiding hiervan is er in de discussie tot slot verder gekeken naar eventuele verklaringen. Met behulp van (spaarzame) theoretische onderbouwing ontstond de gedachte dat de (door het kind) ervaren sociale relatie tussen ouder en kind een mediërend effect zou kunnen hebben in plaats van modererend. Ter volledigheid is hier ook een analyse voor uitgevoerd met significante resultaten tot gevolg. Voor vervolgonderzoek wordt geadviseerd om dit, samen met andere aanpassingen ter tenietdoening van een aantal tekortkomingen, nader te inspecteren en te analyseren.
| Additional Metadata | |
|---|---|
| Braster, J.F.A., Koster, F. | |
| hdl.handle.net/2105/70746 | |
| Sociology | |
| Organisation | Erasmus School of Social and Behavioural Sciences |
|
Hagen, D.A. (2023, June 23). Faalangstig door de thuissituatie?
Een kwantitatief onderzoek naar de invloed van sociaaleconomische status op faalangst en de modererende invloed van de ouder-kind relatie. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/70746 |
|