Deze systematische literatuurscriptie heeft als doel een overzicht te bieden van de effecten (de voor- en nadelen) van meertaligheid binnen het funderend onderwijs op het gebied van welbevinden en academische prestaties. Ook de wijze waarop omgegaan kan worden met meertaligheid binnen het funderend onderwijs komt in deze scriptie aan bod. De dataverzameling richtte zich op artikelen uit twee databases, namelijk ERIC en Scopus. Hierbij werden strikte (inclusie)criteria in acht genomen, waarbij in totaal twintig artikelen werden geanalyseerd. De resultaten laten zien dat meertaligheid diverse voordelen heeft gericht op het welbevinden en de academische prestaties. Voordelen richten zich op het hebben van zelfvertrouwen, verbeterde leerprestaties en op het cognitief gebied. Er zijn echter ook enkele nadelen voor wat betreft het welbevinden en de academische prestaties, namelijk het negatieve effect op welbevinden bij minder prestigieuze talen en het nodig hebben van extra ondersteuning indien de instructietaal sterk verschilt met de taal die leerlingen thuis vaak spreken. Verder laten de resultaten zien dat het onderwijs op verschillende manier om kan gaan met meertaligheid, bijvoorbeeld door het professionaliseren van leraren op dit gebied. De conclusie benadrukt het belang van het aansluiten op de meertalige realiteit, aangezien dit een verrijkende rol kan spelen binnen het funderend onderwijs. Deze scriptie is voornamelijk gericht op meertaligheid gerelateerd aan effecten op het gebied van welbevinden en academische prestaties. Toekomstig onderzoek kan zich richten op andere aspecten van meertaligheid.

, , , , ,
dr. Lesya Ganushchak, dr. Roel van Steensel
hdl.handle.net/2105/74351
Pedagogical Sciences
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Kaplan, B. (2024, June 25). Navigeren in een Meertalige Omgeving: Hoe het Onderwijs om Kan Gaan met een Diverse Taalomgeving. Pedagogical Sciences. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/74351