2024-01-10
De rol van data bij regionale omroepen
Publication
Publication
De balans bewaren: de invloed van dataredacteuren en het gebruik van data op de journalistieke rol
De positie van regionale omroepen in Nederland verandert sterk. De RPO en NLPO, en ook wetenschappelijke onderzoekers stellen dat een groeiende concurrentie om aandacht van het publiek de mediamarkt opschudt (Belair-Gagnon et al., 2020, p. 360). Omroepen proberen zich een weg te banen tussen de concurrentie van grote, commerciële media. Een middel wat hierbij helpt zijn data-analyseprogramma’s. Paginaweergaven, leestijd en bezoekersaantallen worden reeds benoemd als meest belangrijke data die worden gemeten vanuit website en app-bezoekers. De manier waarop deze data gebruikt worden en voornamelijk hoe men op de redactie aankijkt tegen data bij de publieke media, lijken echter niet te zijn veranderd. Waar commerciële titels niet aarzelen om te focussen op clicks of bezoeker gedreven keuzes, heerst er bij de meeste regionale omroepen aarzeling. Uit dit onderzoek blijkt dat de aanstelling van een nieuwe functie: de dataredacteur, de omroep handvaten geeft. De resultaten van dit onderzoek laten namelijk zien dat een dataredacteur nuance biedt op de pijnpunten die datagebruik met zich meebrengen. Vanuit eerdere studies is gebleken dat de pijnpunten namelijk lagen bij de angst voor het verlies van journalistieke waarden en invloed op keuzes in het proces. Uit de gevoerde gesprekken komt echter naar voren dat het datagebruik fundamentele waarden of processen niet aantast, maar optimaliseert. Optimaliseert in de zin dat het productie en distributieproces juist het journalistieke product ten goede komt. Hoewel er op gebied van beeldvorming bij de regionale omroepen nog een slag te slaan is, vormt de functie van dataredacteur een startpunt. Wat hierbij belangrijk is om te vermelden, is dat de achtergrond van de dataredacteur een rol speelt in het overbrengen van de ‘nieuwe visie’ over data-geïnspireerd werken. De manier waarop de redacteuren namelijk de visie over data veranderen, is door geen platte cijfers te communiceren maar uitleg te geven over het verhaal achter de cijfers. Om de link te leggen tussen de cijfers en de redactionele werkzaamheden, dient de redacteur kennis te hebben van het werk. Dit zorgt voor meer begrip bij beide partijen en zal de communicatie makkelijker laten verlopen.
Additional Metadata | |
---|---|
dr. Mijke Slot | |
hdl.handle.net/2105/74859 | |
Media & Journalistiek | |
Organisation | Erasmus School of History, Culture and Communication |
Steenbakkers, Kiki. (2024, January 10). De rol van data bij regionale omroepen. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/74859
|