Lokale media staan door de huidige technologische ontwikkelingen en de transformatie naar streekomroepen onder druk om vernieuwende strategieën te ontwikkelen en aan te passen, zodat ze lezers kunnen blijven aantrekken en verkeer naar hun online platforms kunnen genereren. Kunstmatige intelligentie zou een grote rol kunnen spelen bij het revitaliseren, professionaliseren en transformeren van lokale media, dankzij de mogelijkheden die het biedt. In deze scriptie is daarom onderzocht hoe AI de journalistieke waarden en huidige manier van werken van lokale media in Nederland beïnvloedt. Dit onderzoek is onderverdeeld in drie deelvragen. De eerste vraag onderzoekt hoe lokale media in Nederland AI implementeren. De tweede vraag richt zich op de strategieën die zij overwegen met betrekking tot ethiek, budget en verdere toepassingen. De derde vraag onderzoekt in hoeverre de kernwaarden van de journalistiek - betrouwbaarheid, transparantie en objectiviteit - worden beïnvloed door de inzet van AI. Hiervoor zijn 11 diepte-interviews gehouden met redactieleden van verschillende lokale media in Nederland. Deze redactieleden zijn actief betrokken bij het verkennen van de ontwikkeling en integratie van AI binnen hun lokale media. De interviews zijn vervolgens thematisch geanalyseerd, gecodeerd en gegroepeerd volgens de 3 deelvragen van dit onderzoek. Uit de resultaten van het kwalitatief onderzoek blijkt dat lokale media in Nederland AI zien als een potentieel middel voor efficiëntere productieprocessen en nieuwe creatieve mogelijkheden, maar momenteel vooral als ondersteunend en niet als autonome nieuwsproducent. Lokale media benadrukken het belang van ethische training, transparantie en menselijk toezicht om de journalistieke waarden van objectiviteit en betrouwbaarheid te behouden en zo de voordelen van AI optimaal te benutten. Aangezien AI in de journalistiek zich nog in een pioniersfase bevindt, is het cruciaal om de impact op de journalistieke rol en waarden te blijven onderzoeken en te waarborgen voor een democratische samenleving.

dr. Marco van Kerkhoven
hdl.handle.net/2105/74869
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Beckers, Anne. (2024, January 10). Kunstmatige intelligentie in de lokale journalistiek. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/74869