Waarom zou je deelnemen aan reality-tv? Om de liefde te vinden? Een geld prijs te winnen? Of juist om via deze manier online roem te genereren en een groot bereik op te bouwen? Er wordt veel gespeculeerd dat deelnemers van reality-tv meedoen voor dit laatste. Overigens is hier nog weinig tot geen onderzoek naar gedaan. Onderzoeken met betrekking tot reality-tv gaan vaak over de inhoud van het desbetreffende programma en niet wat er zich buiten dit programma afspeelt. Het is mogelijk dat deelnemers van reality-tv tijdens en na de uitzendingen van het programma een online bereik willen genereren. Om dit bereik op te bouwen kunnen zij bepaalde strategieën aannemen. Zo kunnen deelnemers zich onder andere gaan profileren als micro-celebrity, waarbij online roem en aandacht het primaire doel is, of als self-brand, waarbij iemand zichzelf presenteert als een online merk voor samenwerkingen met bedrijven. Het is onbekend hoe deelnemers van reality-tv zichzelf profileren, daarom luidt de hoofdvraag van dit onderzoek als volgt: Hoe profileren deelnemers van reality-tv zich op Instagram in de periode dat ze van een onbekende status naar een bekende status gaan? Door middel van deze hoofdvraag kon worden onderzocht hoe deelnemers omgaan met hun plotselinge bekendheid en welk doel ze hiermee willen bereiken. Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden is er een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd. Hierbij zijn er in totaal 201 Instagramberichten en realtime Instagramstories van drie deelnemers van het laatste seizoen van Married at First Sight (Nederland) geanalyseerd. Uit een thematische analyse van deze Instagramberichten en -stories kan worden geconcludeerd dat deelnemers van reality-tv een authentieke zelfpresentatie aanhouden in de periode dat ze van een onbekende status naar een bekende status gaan. Dit betekent dat ze zichzelf als ‘oprechte’ personen tonen aan het publiek. Oftewel, de personen zijn meer dan alleen een deelnemer van een realityprogramma en hebben ook gevoelens, emoties en eigen persoonlijkheden. Deelnemers van reality-tv vertonen kenmerken van micro-celebrity en self-branding, maar houden ook een eigen zelfpresentatie strategie aan. In het programma waar ze aan meedoen, komen lang niet alle karaktereigenschappen naar voren en kan de identiteit van de deelnemers anders zijn dan wanneer ze de volledige vrijheid hebben om zichzelf te presenteren. Deze authentieke zelfpresentatie komt naar voren, door middel van verschillende patronen, namelijk doordat de deelnemers gebruikmaken van persoonlijke communicatie, door inzichten te geven in hun persoonlijke leven, door het publiek mee te nemen in hun persoonlijke groei, door de publieke perceptie te beheren en als laatste doordat ze hun zakelijke kant laten zien.

dr. Raymond Harder
hdl.handle.net/2105/74872
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Bouman, Sem. (2024, January 10). Deelnemen aan reality-tv: puur voor alle aandacht?. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/74872