Sinds de opkomst van sociale media proberen mediaorganisaties online een publiek voor zich te winnen. Platformen hebben de afgelopen jaren veel taken van traditionele media overgenomen – met een verandering in de relatie tussen het publiek en mediaorganisaties als gevolg. Mede door concurrentie, houden journalisten en organisaties veel meer rekening met het publiek. Door eigen websites te starten, beogen traditionele media de controle over hun publiek terug te krijgen. Zo ook LINDA.meiden, een infotainment-merk voor jonge vrouwen (tussen de 18 en 28 jaar) dat op 25 juni 2024 hun eigen app lanceerde. Hun app en sociale media-kanalen noemen zij gezamenlijk de “LINDA.meiden community”; een plek waar members zich niet alleen betrokken zouden voelen bij het merk, maar ook bij andere members. Online communityvorming is echter een uitdaging, omdat de meerderheid van het publiek passief is online. Het huidige onderzoek beantwoordt daarom de volgende onderzoeksvraag: Welke rol speelt online sociale interactie in de betrokkenheid die jonge vrouwen ervaren bij LINDA.meiden als community? Om de onderzoeksvraag te beantwoorden, maakt het huidige onderzoek gebruik van semigestructureerde interviews. Hierbij zijn vijftien vrouwelijke volgers van LINDA.meiden (tussen de 18 en 28 jaar oud) geïnterviewd. Door middel van de interviews, is inzicht gekregen in de perceptie van de meiden. Hierbij is er in drie stappen – open, axiaal en selectief – een theoretisch ingebedde codering gemaakt. Uit de analyse blijkt dat sociale interactie nauwelijks tot geen rol speelt in de betrokkenheid die participanten ervaren bij LINDA.meiden. De geïnterviewde meiden zijn online namelijk erg passief. Toch voelen ze zich op een passieve manier betrokken, doordat LINDA.meiden herkenbare content deelt. Een communitygevoel hebben LINDA.meiden-volgers echter niet bij het merk. Als er daarentegen een afgebakende community wordt opgezet door LINDA.meiden, zouden ze daar wel lid van worden. Herkenbaarheid speelt hierbij een essentiële rol. Het huidige onderzoek trekt daarom in twijfel of het voor merken wel de beste keuze is om op communityvorming te focussen. Uit de analyse blijkt namelijk dat er geen sociale interactie nodig is voor het realiseren van merkbetrokkenheid. Bovendien is het voor een volger belangrijk dat diegene zich eerst herkent in het merk, voordat diegene zal overwegen om lid te worden van een community.

dr. Mijke Slot
hdl.handle.net/2105/74881
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Schiphof, Anne. (2024, January 10). Members willen zichzelf herkennen. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/74881