In dit onderzoek wordt de relatie tussen een moeder met een Chinese culturele achtergrond en de schoolprestaties van 15-jarige middelbare scholieren in Australië en Nieuw-Zeeland onderzocht. Er werden twee mediërende en één modererende variabele geanalyseerd om te verklaren in hoeverre hoge schoolprestaties van leerlingen met Chinese migrantenouders worden beïnvloed door de interactie tussen ouder en kind (push, support, en bestede huiswerktijd). Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van secundaire data van het Programme for International Student Assessment uit 2022. De multiple regressieanalyse wees uit dat leerlingen met een moeder van Chinese afkomst significant betere schoolprestaties behalen. Deze positieve relatie kan echter niet worden toegeschreven aan ouderlijke druk. Hoewel leerlingen van Chinese afkomst meer ouderlijke druk ervaren, blijkt deze druk juist een negatief effect op schoolprestaties te hebben. De mate van ouderlijke druk wordt bovendien beïnvloed door emotionele betrokkenheid, en dit effect varieert afhankelijk van de culturele achtergrond van de moeder. Tot slot kan de langere bestede huiswerktijd gedeeltelijk het positieve verband tussen een moeder van Chinese afkomst en schoolprestaties verklaren. De invloed van een moeder met een Chinese culturele achtergrond op de huiswerktijd is echter niet afhankelijk van het niveau van emotionele betrokkenheid.

Braster, J.F.A., Van der Veen, R.J.
hdl.handle.net/2105/75530
Sociology
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Den Hollander, S.E. (2024, August 4). Bestaan Tiger Moms echt? Een mediërende en modererende rol van push, support en bestede huiswerktijd. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/75530