2024-06-23
Achterstand of voorsprong? De impact van opleidingsniveau en Nederlandse taalbeheersing op de mate van sociale integratie en het thuisvoelen in Nederland onder eerste generatie Iraniërs en Somaliërs in Nederland
Publication
Publication
Dit onderzoek onderzoekt de invloed van opleidingsniveau en Nederlandse taalbeheersing op sociale integratie en thuisgevoel onder eerste generatie Iraniërs en Somaliërs in Nederland, aan de hand van gegevens uit de Survey Integratie Migranten (SIM2020) van het Sociaal Cultureel Planbureau. Dit onderzoek is kwantitatief van aard en is uitgevoerd met behulp van SPSS. De uitkomsten zijn tot stand gekomen door het toetsen van mediatie modellen door middel van het PROCESS-model. Uit de resultaten blijkt dat een hoger opleidingsniveau significant negatief correleert met sociale integratie en de mate van thuisvoelen bij eerste generatie Iraniërs. Voor de eerste generatie Somaliërs geldt deze correlatie alleen voor de mate van thuisvoelen. Nederlandse taalbeheersing heeft een positief effect op sociale integratie voor zowel Iraniërs als Somaliërs. De resultaten tonen ook aan dat opleidingsniveau positief samenhangt met Nederlandse taalbeheersing voor de groep Somaliërs, maar dit is een negatief effect bij Iraanse groep. Dit onderzoek biedt inzicht in specifieke factoren die de integratie en het thuisgevoel van eerste generatie Iraniërs en Somaliërs in Nederland beïnvloeden. De bevindingen dragen bij aan het begrijpen van integratieproblematiek en het integratieproces van vluchtelingen in Nederland.
| Additional Metadata | |
|---|---|
| Nooitgedagt, W.J., Leerkes, A.S. | |
| hdl.handle.net/2105/75542 | |
| Sociology | |
| Organisation | Erasmus School of Social and Behavioural Sciences |
|
Bouguenon, L.L.M. (2024, June 23). Achterstand of voorsprong?
De impact van opleidingsniveau en Nederlandse taalbeheersing op de mate van sociale integratie en het thuisvoelen in Nederland onder eerste generatie Iraniërs en Somaliërs in Nederland. Sociology. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/75542 |
|