Samenvatting Het onderzoek dat in deze scriptie is uitgevoerd probeert een antwoord op de vraag te geven of het economisch gezien verstandig is om de haven van Rotterdam te laten dienen als intercontinentale hub waarbij de haven van Antwerpen de rol van spoke op zich neemt. De omvang van containerschepen maakt nog steeds een snelle ontwikkeling door als gevolg van het verder benutten van schaalvoordelen. Het gevolg is dat de haven van Antwerpen steeds intensievere baggerwerken moet uitvoeren om de haven bereikbaar te houden voor containerschepen. In het wereldwijde maritieme netwerk zijn drie soort netwerken te onderscheiden, hub en spoke netwerken, multiport netwerken en hybride netwerken. Hybride netwerken zijn een mengvorm van hub en spoke en multiport netwerken. Er valt geen duidelijke ontwikkeling in de richting van de ontwikkeling van maritieme netwerken te herkennen. Zowel hub en spoke netwerken als multiport netwerken komen nog steeds beide voor, waarbij meestal een balans gevonden is in de hybride netwerkvorm. De focus op een hub en spoke relatie tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen is economisch gezien niet verstandig vanwege de kostbare ruimte in de haven van Rotterdam (Maasvlakte 2) en het nut dat een multiport netwerk heeft om meer klantgericht te kunnen werken voor transporteurs en rederijen.

Nijdam, M, Lugt, L. van der
hdl.handle.net/2105/7901
Business Economics
Erasmus School of Economics

Toorn, S. van den. (2010, August 25). Rotterdam als naaf, Antwerpen als spaak. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/7901