Een belangrijk deel van de bedrijfsvoering in een haven is het containervervoer. De Rotterdamse haven is op dit gebied de belangrijkste haven van Europa. De concurrentie van de havens van Antwerpen, Hamburg en Bremen is echter over de laatste jaren sterk toegenomen. Om de concurrentie een stap voor te blijven wordt veel onderzoek gedaan naar de prestaties van de haven, worden verbeteringen doorgevoerd aan terminals binnen de haven en wordt de handelingssnelheid geoptimaliseerd. Maar moeten de havens zich niet meer focussen op het door hen bediende achterland? In dit onderzoek staat de vraag centraal of de verklaring voor een verschillende relatieve groei in containeroverslag in de Europese containerhavens te verklaren is aan de hand van de economische groei van het relevante achterland. Om te onderzoeken wat de relatie is tussen de economische groei van het relevante achterland per haven en de verschillende groei in TEU, is allereerst de containeroverslag voor de havens van Rotterdam, Antwerpen, Hamburg en Bremen in kaart gebracht. Vervolgens zijn verschillende bestaande theorieën omtrent achterlandbepaling van havens bestudeerd. Met het verkregen overzicht van bestaande theorieën is per haven bepaald welk gebied het relevante achterland van de havens voor dit onderzoek behelst. In hoofdstuk 4 wordt een correlatie- en regressie-analyse uitgevoerd aan de hand van de statistische programma’s SPSS en Eviews. Het resultaat dat volgt uit het statistisch onderzoek is dat de economische groei in het relevante achterland van significante invloed is op de ontwikkeling in containeroverslag. Hoe groter de groei in BBP in het achterland is, hoe groter de containeroverslag van de havens. Het relevante achterland wat in dit onderzoek aan de havens is toegekend verklaart 40% van de groei in TEU. Wanneer echter een willekeurig achterland aan de havens wordt toegewezen blijkt dat 32% van de groei in TEU wordt verklaard. Aan de hand van de resultaten uit het onderzoek kan worden geconcludeerd dat de verschillende relatieve groei in containeroverslag in de onderzochte Europese havens voor een deel te verklaren is aan de hand van de verschillende economische groei van het relevante achterland. De bepaling van het relevante achterland in dit onderzoek vergroot het door het model verklaarde gedeelte. Op het gebied van achterlandbepaling ligt naast het bestaande onderzoek nog veel ruimte voor verder onderzoek. Het valt de verschillende havenautoriteiten aan te bevelen om, naast de focus op de prestaties in de haven zelf, het relevante achterland van de haven te onderzoeken en in kaart te brengen. In verder onderzoek zal een combinatie van de economische ontwikkeling van het relevante achterland met andere factoren die invloed hebben op de ontwikkeling van het TEU kunnen zorgen voor een model wat een groot deel van de groei in containeroverslag voorspelt.

Reeven, P. van, Nijdam, M.
hdl.handle.net/2105/7914
Business Economics
Erasmus School of Economics

Romijnsen, I. (2010, August 30). De invloed van economische ontwikkeling in het relevante achterland op containeroverslag overslag in de Hamburg-Antwerpen range. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/7914