Deze master thesis onderzoekt de wijze waarop Barack Hussein Obama in zijn eerste jaar als Amerikaanse president wordt afgebeeld in verschillende Amerikaanse (TIME en Newsweek) en Nederlandse (Vrij Nederland en Elsevier) opinieweekbladen door middel van foto-analyse. Deze fotoanalyse kijkt ook naar de mate waarin de weekbladen een gepersonaliseerd beeld weergeven van de Amerikaanse president. De foto’s zijn onderzocht op non-verbale kenmerken, cinematografische kenmerken en beeldinhoudelijke kenmerken en rechte tellingen. Het onderzoek is verdeeld over twee perioden: de eerste 100 dagen van president Obama als president en de laatste 100 dagen van president Obama in 2009. Uit het onderzoek blijkt dat president Obama in de weekbladen voornamelijk op een standaardwijze gepresenteerd wordt: de meeste foto’s in het onderzoeksmateriaal tonen Obama in formele kleding (pak), in een medium shot kader, van de voorkant in beeld gebracht, met een neutrale gezichtsuitdrukking, in een normaal perspectief, alleen op de foto (zogenaamde portretfoto), waarbij zijn gebaren niet zichtbaar zijn en de foto in de onderwerpcategorie ‘politiek optreden’ valt. De verschillende weekbladen tonen de Amerikaanse president ook anders dan de standaard wijze. Juist wanneer Obama op afwijkende manier in beeld wordt gebracht, trekt dit de aandacht van de lezer. Wat opvalt bij de fotoanalyse binnen deze thesis is de aanzienlijke aandacht die de opiniebladen hebben weggelegd voor de publieke en privésfeer. Vooral Vrij Nederland besteedt veel aandacht aan de presentatie van Obama als man van vlees en bloed met een privéleven. Tussen de weekbladen zijn er wel verschillen waarneembaar in de mate waarin er aandacht wordt geschonken aan de publieke en privékant van de president. Van alle bladen brengt Elsevier Obama het meest kritisch in beeld. Elsevier besteedt vooral aandacht aan politieke onderwerpen en brengt in de tweede periode Obama vooral in een negatieve teneur. TIME en Vrij Nederland brengen Obama vooral positief in beeld en Newsweek houdt zich meer op de vlakte met een overwegend positief/neutrale teneur. Waar in de eerste periode alle bladen vooral aandacht hadden voor Obama als publiek figuur, zie je dat de aandacht voor de president in de tweede periode vooral gebaseerd is op zijn politieke optreden (op Vrij Nederland na). Hoewel de aandacht in de weekbladen voor het grootste deel op de politieke kant van Obama ligt, zie je overduidelijk ook aandacht voor de persoon achter de president. Er is duidelijk een trend van personalisering zichtbaar in de weekbladen, waarbij Vrij Nederland de meeste aandacht besteedt aan de persoonlijke kant van de politicus. De Amerikaanse opiniebladen besteden hierna de meeste aandacht aan de persoonlijke kant van de president. Elsevier besteedt in vergelijking met de andere weekbladen de minste aandacht aan de persoonlijke kant van Obama. Maar ook Elsevier toont de persoonlijke kant van de Amerikaanse president. Obama is overduidelijk de meest gepersonaliseerde Amerikaanse president tot nu toe.

, , , ,
Zweers. dr. L.
hdl.handle.net/2105/8190
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Klooster, M. (2010, August 31). Eye on Obama. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8190