Het lijkt dat de foto’s die afkomstig zijn van grote sportevenementen steeds vaker met elkaar overeen komen. De huidige mate van vrij werken voor persfotografen is hierop van invloed. Grote sportorganisaties stellen strenge eisen en oefenen veel invloed uit op het werk van fotografen. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan regels en beperkingen ten aanzien van de fotopositie van fotografen. Fotografen en sportevenementen streven beiden andere belangen na. Fotografen trachten sportfoto’s te maken met daarin sportnieuws of sportactie. Sportevenementen dienen in het belang van commerciële contracten reclame in de mediacontent, de foto’s , terug te laten komen. Uit een onderzoek van Prenger en Van Vree (2004) blijkt dat het medialandschap steeds commerciëler wordt. Mediacontent wordt handelswaar. Door organisaties en bedrijven wordt er controle op de commerciële mediacontent uitgeoefend door middel van het inzetten van pr en voorlichtingmechanismen. Journalisten en fotografen staan hierdoor steeds meer onder invloed van pr en voorlichtingmechanismen. De verschuiving in mediacontent van informatie en reclame wordt toegeschreven aan de commodificering van de media. Hiermee wordt aangegeven dat de grens tussen journalistieke inhoud en reclame in de mediacontent vervaagt. Uit het onderzoek blijkt dat sportfotografen ingehokt worden door toedoen van pr en voorlichtingmechanismen van sportevenementen. Met dit nieuwe verschijnsel getiteld: inhokken, wordt aangegeven dat fotoposities tijdens voetbalwedstrijden, wielerrondes (bij start en finish) en in mindere mate bij tenniswedstrijden onder invloed staan van pr en voorlichtingmechanismen. Als fotoposities onder invloed van pr en voorlichting staan wordt de creativiteit van de fotograaf beperkt en komen er onvermijdelijk reclame-uitingen van het sportevenement terug in de foto. Televisie bepaalt mede de mate van inhokken bij sportevenementen. Televisie heeft de overhand op fotografie. Er wordt door sportevenementen meer waarde gehecht aan televisie-uitzendingen vanwege de commerciële mogelijkheden die televisie biedt. Dit wordt toegeschreven aan de medialogica (Van Vree, 2005). De logica van de media houdt in dat de mogelijkheden en begrenzingen die de media bieden van invloed zijn op de mediacontent. Sportlogica geeft de hoeveelheid speelruimte aan die gegeven wordt aan een fotograaf. De speelruimte die een bepaalde sport kan geven aan de werkruimte van fotografen is onder meer afhankelijk van de aard en gewoontes van de sport. Tennis geeft de meeste speelruimte aan de fotograaf. Voetbal en wielrennen (bij de start en de finish) geven minder speelruimte. De populariteit van iconen in de sport heeft ervoor gezorgd dat bepaalde sporters vastgelegd moeten worden door alle fotografen. De populariteit en cultstatus van sommige sporters heeft op die manier gezorgd voor een grote druk op de fotografen. De relatie tussen fotografen en sportevenementen wordt beïnvloed door de commodificering van de media. De toenemende invloed van commercie op de sport en op sportevenementen heeft gezorgd voor commerciële afspraken tussen sportevenementen en sponsors. Deze ontwikkeling heeft op haar beurt gezorgd voor commerciële belangen voor een sportevenement. Het gevolg van deze belangen voor de sportevenementen is dat zij gebaat zijn bij het terug laten komen van sponsorreclame in de foto’s. Fotoposities zijn vanwege commerciële afspraken vastgelegd voor de fotografen, dit komt de creativiteit van de foto’s niet ten goede. Hierdoor ontstaan veel dezelfde soort foto’s, afkomstig van verschillende fotografen. De invloed van de commodificering van de media zorgt ervoor dat de belangen van sportevenementen en fotografen verder uit elkaar zijn gaan staan. Dit kan uiteindelijk zorgen voor spanningen op de relatie tussen fotografen en sportevenementen. Hun beider belangen zijn zo verschillend dat er weinig sprake is van samenwerking of van het tegemoet komen aan elkaars belangen en behoeften.

, , , ,
Kleppe, M. (MA)
hdl.handle.net/2105/8200
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Gielen, G. (2010, August 24). Fotografen en sportevenementen, samen werken in de commerciele sportarena. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8200