Conventionele scheidslijnen tussen genres worden niet langer gerespecteerd. Hoger opgeleiden lijken steeds vaker geïnteresseerd te zijn in lage cultuur, lager opgeleiden gaan steeds vaker hoge cultuur uitoefenen. Die verandering in voorkeur voor cultuur is ontstaan door maatschappelijke veranderingen. In de jaren vijftig van de twintigste eeuw is de Nederlandse samenleving veranderd van een productie- naar een consumptiemaatschappij. Die verandering heeft uiteindelijk geleid tot de komst van media als radio en televisie en media-uitingen. Deze komst zorgde uiteindelijk voor de beschikbaarheid van hoge cultuur voor mensen met een lage opleiding, maar andersom leek lage cultuur ook populairder te worden onder hoger opgeleiden. Om te kunnen stellen dat de scheidslijnen tussen hoge en lage cultuur (in Nederland) daadwerkelijk zijn vervaagd, is als casus de Nederlandse zanger/entertainer Frans Bauer gekozen. Frans Bauer is begonnen als een onbekende volkszanger en was alleen bekend in bepaalde kringen van de Nederlandse samenleving. Inmiddels is Bauer een gevestigde naam binnen de Nederlandse muziek en een celebrity in Nederland. Door middel van verschillende onderzoeksmethoden is geprobeerd bouwstenen aan te dragen voor een conclusie over de populariteit van Frans Bauer en naar het hoe en waarom van de omslag van onbekende volkszanger naar celebrity. Verschillende algemene factoren en specifieke karaktereigenschappen hebben geleid tot de populariteit van Frans Bauer onder een breed publiek. Frans Bauer creëerde een netwerk van bekendheid door in heel Nederland op te treden. Daarna kwam pas de doorbraak naar regionaal en landelijk niveau. Uit het participatieonderzoek blijkt dat Bauer een tevreden mens is en straalt dat uit naar anderen. Hij is dankbaar en trots op wat hij bereikt heeft, houdt van zijn vak, maar vooral van zijn gezin en familie. Zijn fans herkennen zich in hem en zijn muziek en Bauer is oprecht geïnteresseerd in anderen en benadert iedereen op dezelfde manier. Hij is benaderbaar voor fans en media, heeft een positieve levenshouding, is hulpvaardig en heeft humor. Het persoonlijke contact met het publiek en zijn fans lijkt een belangrijke factor van zijn populariteit te zijn. De populariteit van Frans Bauer is zeker gegroeid bij een bredere laag van de Nederlandse bevolking. De samenstelling van zijn publiek is divers. Dit onderzoek wijst uit dat zijn publiek voornamelijk uit lager opgeleiden bestaat, maar dat zeker ook hoger opgeleiden aanwezig zijn in zijn publiek. Daarnaast is te zien dat zowel regionale als landelijke dagbladen berichten over Bauer. Dit onderzoek laat vooral zien dat het specifiek om de persoon en zanger/entertainer Frans Bauer gaat. Het is daardoor moeilijk te stellen of de gegroeide populariteit van Frans Bauer het gevolg is van de algemenere vervaging tussen hoge en lage cultuur. Dit zal zeker een rol hebben gespeeld, maar wordt niet duidelijk in dit onderzoek.

, , , ,
Beunders, prof.dr. H.
hdl.handle.net/2105/8212
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Hollemans, L. (2010, August 16). Speuren naar de populariteit van Frans Bauer. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8212