Internet en digitale communicatiemiddelen spelen een belangrijke rol in het sociale leven van tieners. Tieners gebruiken de technologieën om sociale contacten te onderhouden, nieuwe contacten te maken en voor entertainment doeleinden. Ook virtuele werelden worden door jongeren druk bezocht. De meest populaire virtuele wereld onder tieners is Habbo. De speciaal op jongeren gerichte virtuele wereld Habbo is een soort digitaal schoolplein of jeugdhonk. In de media verschijnen de laatste jaren regelmatig negatieve verhalen over de gevaren op internet voor jongeren en over problemen waarin zij terecht kunnen komen door hun gedrag online. De virtuele wereld Habbo kwam in dit verband in het nieuws doordat enkele jongeren virtuele meubels van anderen gestolen hadden. De jongeren werden opgepakt en tot werkstraffen veroordeeld. Het was de eerste keer dat in Nederland iemand voor een dergelijk vergrijp veroordeeld werd. De vraag die in dit onderzoek gesteld wordt is: Hoe ervaren jongeren wangedrag in de virtuele wereld van Habbo? Voor het beantwoorden van de onderzoeksvraag is aan bezoekers van Habbo gevraagd vragenlijsten in te vullen en is binnen de virtuele wereld geobserveerd. Om wangedrag in Habbo tegen te gaan heeft de producent verschillende regels opgesteld en wordt er toezicht gehouden. Een overgroot deel van de respondenten is van mening dat hij of zij zelf, zich (bijna) altijd wel netjes gedraagt in het hotel. Toch geeft de helft van de respondenten aan ooit weleens één of meerdere regels gebroken te hebben. Nieuw zijn, jong zijn, plezier en anonimiteit worden onder andere door bezoekers genoemd als reden of oorzaak voor het breken van de regels. De ondervraagde Habbo bezoekers gaven bijna allemaal aan de regels en het toezicht in Habbo noodzakelijk te vinden voor het houden van orde en voor de veiligheid van bezoekers. Zeventig procent gaf aan zich veilig tot heel veilig te voelen in Habbo. De meest besproken vorm van wangedrag in Habbo is het stelen van virtuele meubels onder bezoekers. Bezoekers van Habbo kunnen meubels kopen met credits. Deze credits kunnen aangeschaft worden door geld over te maken aan Habbo. Het komt echter ook voor dat bezoekers bestolen worden van hun virtuele bezittingen. Een aantal van de respondenten gaf aan zelf weleens bestolen te zijn of zelf weleens gestolen te hebben. Soms waren slachtoffers ook daders. Op de website van Habbo staat de waarschuwing: ‘En onthoud dat een overtreding in een virtuele wereld net zo strafbaar is als een overtreding in het echte leven’. De meerderheid van de respondenten gaf aan het niet eens te zijn met deze waarschuwing op de website van Habbo. Onder andere de connectie tussen de offline en de online wereld speelt een rol bij de beoordeling van (wan)gedrag in virtuele werelden. De meerderheid van de respondenten beoordeeld stelen in Habbo dan ook als even erg als stelen in een offline omgeving omdat in Habbo met ‘echt’ geld moet worden betaald. Pesten in Habbo wordt door respondenten over het algemeen weer als minder erg beoordeeld dan pesten offline of op MSN omdat contacten meer alleen tot Habbo beperkt blijven.

, , , ,
Haan, prof.dr. J. de
hdl.handle.net/2105/8220
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Leest, J. van. (2010, August 24). Wangedrag in een viruele wereld. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8220