Het onderwerp van dit onderzoek is de wisselwerking tussen moraal en emotie in de populaire televisieserie Prison Break. De serie draait om twee broers van wie de een (Lincoln) ter dood veroordeeld is en de ander (Michael) zijn broer uit de gevangenis wil bevrijden. De broederliefde tussen Lincoln en Michael beïnvloedt het ontstaan en oplossen van morele keuzes die in dit onderzoek morele kwesties genoemd zijn. Omdat de wisselwerking tussen moraal en emotie in de sociale wetenschappen nauwelijks is onderzocht en dit een interessant onderwerp is, heb ik deze leemte geprobeerd op te vullen middels dit onderzoek. Het feit dat de televisie kijkers vermaakt, informeert en iets bijbrengt en dat de morele kwesties in Prison Break als voorbeelden voor hen kunnen dienen, maakt dit onderzoek ook relevant. De onderzoeksvraag van dit onderzoek is: welke morele kwesties zijn gebaseerd op de broederliefde tussen Lincoln en Michael in het eerste seizoen van de televisieserie Prison Break en hoe worden deze opgelost? Twee deelvragen hebben geleid tot een antwoord op de onderzoeksvraag, namelijk 1) hoe is in het eerste seizoen van Prison Break de broederliefde tussen de personages Lincoln Burrows en Michael Scofield verbeeld? en 2) welke morele kwesties zijn het gevolg van deze broederliefde? Door middel van kwalitatief onderzoek, namelijk narratieve analyse, om preciezer te zijn inhoudsanalyse, blijkt dat de broederliefde tussen Lincoln en Michael uit zestien soorten kenmerken bestaat die in totaal 82 keer voorkomen. Deze zestien soorten kenmerken zijn in vier groepen onderverdeeld, namelijk Helpen, Communiceren, Nabijheid en Geloof. De meest voorkomende kenmerken komen uit de groep Helpen en de meest voorkomende kenmerk is ‘bezorgd zijn om elkaar’. Eveneens blijkt dat 39 morele kwesties in de 22 afleveringen van het eerste seizoen van Prison Break te herkennen zijn. Deze 39 morele kwesties zijn ingedeeld in vijf thema’s en veertien oplossingen. Het meest dominante thema is Eerlijkheid met de oplossing liegen. Er bestaat geen verband tussen specifieke kenmerken van broederliefde en specifieke morele kwesties die in dezelfde aflevering te onderscheiden zijn. Een kenmerk als ‘elkaar vertouwen’ leidt bijvoorbeeld niet tot eerlijkheid of ‘elkaar willen helpen’ leidt niet tot het daadwerkelijk aanbieden van hulp. Uit de resultaten van dit onderzoek komt voort dat Prison Break een postmoderne serie genoemd mag worden. De serie is open voor interpretatie, omdat geen absolute waarheid gedicteerd wordt. Broederliefde wordt niet verbeeld door middel van één of twee, maar door middel van zestien soorten kenmerken en de morele kwesties worden op veertien manieren opgelost. Prison Break vertelt de kijker niet waaruit broederliefde moet bestaan, maar waaruit het kan bestaan. Tevens geeft de serie, net als dit onderzoek, niet aan of een morele kwestie op een goede of slechte wijze is opgelost. Met andere woorden, de kijker zelf heeft vrijheid een normatief standpunt in te nemen. Bovendien bevat Prison Break ‘private’ onderwerpen, zoals (broeder)liefde, familiebanden en de dood, en worden morele kwesties opgelost door middel van een mix van publieke en persoonlijke opvattingen, ervaringen en emoties.

, , , ,
Krijnen, dr. T.
hdl.handle.net/2105/8221
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Kraan, D. (2010, August 31). In liefde is alles geoorloofd. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8221