Het filmgenre Bollywood cinema is al decennialang erg populair in India. De films, die gekenmerkt worden door onder meer het gebruik van zang en dans, door de Hindi-cultuur waarmee ze verbonden zijn, en door hun lange duur, kennen overigens ook een groeiende populariteit in (onder meer Indiase diasporagemeenschappen in) Azië, Afrika, het Midden Oosten, het Verenigd Koninkrijk en Canada. Ook in Europa kan het genre op een steeds grotere belangstelling rekenen. Echter, naar de populariteit van Bollywood cinema onder Westerse (autochtone) publieken is tot op heden weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan. Deze thesis probeert dan ook de ontstane lacune in te vullen door te bestuderen hoe Nederlandse fans Bollywoodfilms interpreteren, en met welke aspecten uit de films ze zich kunnen identificeren. Het doel hiervan is om te onderzoeken welke rol de culturele achtergrond van de fans hierin speelt. Het onderzoek kan geplaatst worden in het bredere onderzoeksveld van culturele globalisering, waarin eerder al werd vastgesteld dat globale stromen van mediaproducten vaak aanleiding geven tot nieuwe, hybride culturen wanneer zij worden aangepast door lokale publieken. De cultural proximity theorie stelt bovendien dat mensen meer van een mediaproduct genieten wanneer deze cultureel gezien dichtbij de eigen cultuur staat. De centrale vraagstelling van dit onderzoek luidt dan ook: ‘In welke mate zijn er verschillen in de manier waarop Nederlandse fans met verschillende culturele achtergronden Bollywoodfilms interpreteren en op welke wijze komt dit tot uiting?’ Om deze vraag te kunnen beantwoorden werden er met behulp van een semigestructureerde vragenlijst twaalf diepte-interviews afgenomen bij Nederlandse fans. Uit het onderzoek is gebleken dat onder de fans die een niet-Westerse culturele achtergrond hebben er respondenten zijn die een hybride cultuur hebben. Zij voelen zich zowel een Nederlander als bijvoorbeeld een Hindoestaan. Met betrekking tot Bollywoodfilms kan uit de resultaten geconcludeerd worden dat deze films voor bepaalde fans een feest van herkenning zijn terwijl ze voor de anderen juist een cultureel Ander laten zien.

, , , ,
Moons, A.
hdl.handle.net/2105/8222
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Zuithoff, M. (2010, August 26). Welkom in Bollywood. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8222