De traditionele muziekindustrie, die gedomineerd wordt door The Big Four (de grote platenmaatschappijen Universal Music Group, EMI, Sony-BMG en Warner) is momenteel aan verandering onderhevig door de komst van de nieuwe media en door de bredere reikwijdte die de media vandaag de dag hebben. Naast de traditionele media zoals radio, televisie en geschreven media is er nu ook een digitale manier om de consumenten te bereiken. Voor opkomende en beginnende muzikanten biedt dit nieuwe mogelijkheden om zichzelf onder de aandacht te brengen van het publiek en de gatekeepers in de muziekindustrie. Dit onderzoek moet meer inzicht bieden in de publiciteitsstrategieën die opkomende en beginnende muzikanten gebruiken om aandacht te verkrijgen en om carrièresucces te behalen. Er zijn diepteinterviews gehouden met 12 beginnende en opkomende muzikanten. Hieruit blijkt dat zij het idee hebben dat de komst van nieuwe media hen meer mogelijkheden biedt om zichzelf onder de aandacht te brengen. Ze kunnen echter geen concrete voorbeelden geven waaruit blijkt dat de nieuwe media hun bekendheid vergroten. Het is meer een conventie, dan iets wat concreet resultaat oplevert. zien de eigen website als belangrijke promotionele factor, omdat dit fungeert als visitekaartje. De eigen site, Facebook, YouTube en Hyves zijn de meest gebruikte online kanalen. De promotionele focus ligt niet bij online magazines, blogs, e.d. De muzikanten hebben in de meeste gevallen geen vooropgesteld publiciteitsplan, maar ontwikkelen dit gaandeweg. Tijdgebrek belemmert hen in de meeste gevallen bij het ontwikkelen van publiciteitsstrategieën. Het blijkt dat hulp van een derde persoon, zoals een plugger of manager, zeer wenselijk is, omdat dit professioneler overkomt. Zelf de traditionele media benaderen is zeer tijdrovend en vrijwel nooit succesvol. Ondanks de mogelijkheden die het internet biedt is publiciteit in de traditionele media nog altijd zeer belangrijk bij het vooruithelpen van de carrières van muzikanten. De nieuwe media helpen voornamelijk bij het vergroten van de achterban, maar zorgen zelden voor aandacht vanuit de industrie. Wanneer ze de aandacht van de traditionele media willen verkrijgen brengen zij vaak informatie naar buiten in de vorm van referenties. De muzikanten brengen alleen informatie naar buiten die gerelateerd is aan hun muziek. De informatie die zij via de nieuwe media naar buiten brengen gaat over hun vorderingen op muzikaal gebied. Over het algemeen wordt aan de traditionele media meer waarde gehecht dan aan de nieuwe media. Doordat de aandacht in de traditionele media ontstaat doordat programmeurs, dj’s of redacties interesse tonen, heeft dit meer effect dan de laagdrempelige, nieuwe media waarop artiesten zichzelf kunnen promoten. Muzikanten moeten gesteund worden door meerdere media om te spreken van vooruitgang in de carrière. Meedoen aan talentenjachten blijkt een van de meest succesvolle manieren te zijn om aandacht van de media, industrie en het publiek te verkrijgen.

, , , ,
Verboord, dr. M.
hdl.handle.net/2105/8228
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Vilchez, N. (2010, August 26). Luister naar mij!. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8228