De afgelopen jaren zijn gekenmerkt door een aldoor groeiende interesse in de menselijke gezondheid en de gezondheidszorg. Deze interesse wordt vooral zichtbaar gemaakt in de media. Kranten staan vol met berichten over nieuwe medicijnen en medische blunders, tijdschriften publiceren artikel na artikel over het bijzondere leven van de zieke vriendin van de moeder van de buurvrouw en op televisie kunnen we met de regelmaat van de klok alles zien over hoe het er op een gemiddelde Spoedeisende Hulpafdeling of bij de afdeling Plastische Chirurgie aan toe gaat. Het is in deze tijd dan ook zeer interessant en relevant om te onderzoeken hoe de persafdeling van een academisch ziekenhuis omgaat met de media en de media-aandacht. In deze masterthesis richt ik mij in het bijzonder op één academisch ziekenhuis in Nederland, namelijk het Erasmus Medisch Centrum (Erasmus MC) in Rotterdam. Ik onderzoek het verband tussen de manier waarop het Erasmus MC zichzelf presenteert en profileert door middel van persberichten, en de aard van de publicitaire aandacht voor het Erasmus MC in landelijke media. Met andere woorden, dit onderzoek is voornamelijk gericht op het duiden van het effect van persberichten van het Erasmus MC op nieuwsberichten in landelijke media. De resultaten van dit onderzoek kunnen meerdere inzichten verschaffen. Het zal duidelijk worden hoeveel aandacht er in de landelijke gedrukte media wordt besteed aan Het Erasmus MC. Daarbij zal ook blijken of het Erasmus MC overwegend positief, negatief of neutraal in het nieuws komt. Het is in dit verband zeer nuttig om deze resultaten te koppelen aan de persberichten die door de persafdeling van het Erasmus MC zijn uitgezonden. Daarmee kan een antwoord gegeven worden op de vraag of het Erasmus MC door het uitzenden van persberichten actief invloed kan uitoefenen op de nieuwsberichtgeving in landelijk gedrukte media. Indien dit het geval is, kan tevens worden bezien in hoeverre de inhoud van een persbericht door de landelijke gedrukte media volledig of gedeeltelijk wordt overgenomen. Uiteindelijk kan op basis van deze gegevens worden beoordeeld of de persafdeling van het Erasmus MC actief invloed kan uitoefenen op het aantal nieuwsberichten in landelijke gedrukte media en op de aard van deze nieuwsberichten. Dit onderzoek heeft als doel inzicht te verschaffen in de (aard van de) berichtgeving over het Erasmus MC in de periode 1996-2008 in de landelijke gedrukte media. Vanuit theoretisch perspectief is dit interessant, omdat de conclusies van dit onderzoek wellicht ook kunnen gelden voor andere sectoren. De resultaten van dit onderzoek kunnen verder heel concreet handvatten bieden aan het Erasmus MC om de vormgeving van het persbeleid aan te passen. Mogelijk kan dit onderzoek ook aanleiding zijn voor relevant vervolgonderzoek op dit gebied, waarbij kan worden gedacht aan een onderzoek naar andere academische ziekenhuizen of de toepassing van een andere onderzoeksmethode, zoals receptieonderzoek. En, zoals hierboven vermeld, kan ook worden gedacht aan vervolgonderzoek binnen andere sectoren en vakgebieden. Suggesties voor mogelijk vervolgonderzoek zijn eveneens opgenomen in deze thesis.

, , , ,
Beunders, prof.dr. H.
hdl.handle.net/2105/8270
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Bakker, E. (2010, September 27). Hoe komt het ziekenhuis in het nieuws. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8270