Hedendaags vind een wereldwijde stroom van mediaproducten plaats. Deze mediaglobalisering treft vrijwel de gehele wereld en zorgt ervoor dat mediaproducten de hele wereld over reizen. Hoewel vaak gedacht wordt dat met name een stroom van westerse mediaproducten plaatsvindt, zijn het de laatste decennia ook steeds vaker niet-westerse mediaproducten die de wereld over gaan. Een goed voorbeeld van dergelijke producten zijn de manga’s uit Japan. De populariteit van deze Japanse stripverhalen heeft de afgelopen jaren in westerse landen een enorme vlucht genomen. Hele fanculturen zijn zelfs ontstaan rondom de manga’s. Dat dergelijke niet-westerse mediaproducten door westerlingen worden geconsumeerd kan opvallend genoemd worden, aangezien de manga’s in eerste instantie geen universele thema’s lijken te bevatten en de cultuur in manga’s ook niet overeen lijkt te komen met de westerse cultuur. Indien dat daadwerkelijk het geval is, is het voor westerlingen moeilijk zich te identificeren met dergelijke producten wat de populariteit van deze niet-westerse producten geen goed zou doen. Desalniettemin zijn manga’s (zoals genoemd) wel degelijk populair onder westerlingen, wat een hoop vragen met zich meebrengt. Om meer inzicht hierin te geven wordt in deze scriptie daarom ingegaan op de beweegredenen van Nederlandse mangafans om manga’s te consumeren. Bevatten mangastrips uit Japan dan toch culturele overeenkomsten met de Nederlandse cultuur wat de populariteit zou kunnen verklaren? Of bevatten mangastrips vooral een andere (niet-Nederlandse) cultuur wat de consumptie van deze producten onder de Nederlandse fans zo leuk maakt? Is het in dat geval het vreemde en exotische wat voor aantrekkingskracht zorgt? Of misschien consumeren Nederlandse mangafans de Japanse stripverhalen wel als verzet tegen de ‘dominante’ westerse mediaproducten hier in Nederland? Of zijn het juist kosmopolitische mensen die mediaproducten uit allerlei landen en culturen consumeren, waaronder mangastrips ook vallen? Dergelijke vragen worden in deze scriptie beantwoordt met als doel meer inzicht te bieden in de redenen waarom mangafans in een westers land als Nederland deze niet-westerse cultuurproducten consumeren.

, , , ,
Kuppens, A.
hdl.handle.net/2105/8277
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Westen, S. van. (2010, August 26). Wat zijn de beweegredenen van Nederlandse mangafans om mangastrips te consumeren?. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8277