Voor u ligt een kwalitatief onderzoek naar de mening van actoren die gaan samenwerken in een nog te bouwen zorgcentrum in Hellevoetsluis. Doel van het onderzoek was het achterhalen van de redenen van professionals die gaan samenwerken in het zorgcentrum: Wat heeft hun besluitvorming beïnvloed en welke redeneringen liggen ten grondslag aan hun keuzes. Centrale vraag bij dit onderzoek was: Welke bewuste overwegingen en onbewuste beelden hebben eerstelijns professionals ten aanzien van de samenwerking in het zorgcentrum Hellevoetsluis en op welke wijze beïnvloedt dit hun besluitvorming ten aanzien van samenwerking? Nieuwe beleidsontwikkelingen ten aanzien van taakdelegatie en managementondersteuning en de wens van patiënten naar een integraal zorgaanbod leiden tot multidisciplinaire zorgcentra. In multidisciplinaire zorgcentra is de organisatie van de huisartsenpraktijk anders dan een aantal jaar geleden gebruikelijk was. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de uitvoering van de avond-, nacht- en weekenddiensten in centrale huisartsenposten. Tevens worden steeds strengere eisen aan de kwaliteit van huisartsenzorg gesteld, zo lijken de huisartsen genoodzaakt hun werkzaamheden een bredere inrichting te geven. Gevolg is dat de solopraktijk als vorm van praktijkvoering niet langer in de meerderheid is. Die balans lijkt om te slaan, tegenwoordig zijn samenwerkingsvormen als duo- praktijken, groepspraktijken en gezondheidscentra een veelvoorkomend fenomeen. Andere veelgeziene vormen van samenwerking zijn met zogenoemde HIDHA (huisarts in dienst van een huisarts) en als HOED (huisartsen onder een dak). Door middel van semi- gestructureerde interviews met zeven respondenten die gaan samenwerken in het zorgcentrum Hellevoetsluis is getracht te achterhalen waarom zij voor deze samenwerking hebben gekozen en wat de achterliggende gedachten en beweegredenen waren bij de keuze. Het blijkt dat de respondenten om uiteenlopende redenen de toekomstige samenwerking aangaan. Ook heersen er uiteenlopende ideeën over de praktische inrichting (teamvorming, takenverdeling en daadwerkelijke inrichting) van zorgcentrum Hellevoetsluis. Een van de belangrijkste conclusies die getrokken kan worden, is dat vooraf met de actoren de visie, missie en het doel van het zorgcentrum helder geformuleerd moet worden. Dit is een voorwaarde om te komen tot een goed functionerend zorgcentrum.