Het doel van deze studie was om te bezien of er binnen een instelling voor geestelijke gezondheidszorg, GGNet, een relatie bestaat tussen job design, ervaren ontwikkelingsmogelijkheden en de arbeidssatisfactie van verpleegkundigen. Daarnaast is bekeken of de participatie van verpleegkundigen in een orgaan voor beleidsvorming en bij- en nascholing, genoemd de Leerkring Verpleging, van invloed is op deze relatie. In januari en februari 2008 is bij GGNet data verzameld door middel van een medewerkertevredenheidsonderzoek. Met behulp van een factoranalyse (principale componentenanalyse met oblimin rotation en pairwise deletion) is bepaald welke items laden op de concepten job design, ervaren ontwikkelingsmogelijkheden en participatie. Uit de analyse bleek dat het concept job design niet uit één factor bestond, maar uit drie factoren. Deze factoren zijn Autonomy, Intrinsic Feedback en Task identity genoemd. Autonomy en Task identity vormden een betrouwbare schaal. De concepten job design en ervaren ontwikkelingsmogelijkheden werden gerepresenteerd door één factor en vormen beiden een betrouwbare schaal. Op basis van de regressieanalyse kan worden geconcludeerd dat Task identity (regressiecoëfficiënt .306) en Autonomy (regressiecoëfficiënt .362) een positief effect hebben op arbeidssatisfactie. Participatie heeft geen significant modererend effect op de relatie tussen de verschillende factoren van job design en arbeidssatisfactie. Door het toevoegen van de productvariabelen van participatie en de factoren van job design in de regressievergelijking wordt een additionele 2% van de variantie van arbeidssatisfactie verklaard. Uit de regressieanalyse blijkt dat er ervaren ontwikkelingsmogelijkheden een positief effect hebben op arbeidssatisfactie (regressiecoëfficiënt .508). Participatie in de Leerkring Verpleging heeft een negatief modererend effect op de relatie tussen ervaren ontwikkelingsmogelijkheden en arbeidssatisfactie (regressiecoëfficiënt -.208).