Over problemen rond IT-implementaties in de gezondheidszorg is veel geschreven. Belangrijke thema's in de literatuur zijn de complexiteit van de zorg en de IT-systemen, een onvermogen om de techniek aan te laten sluiten bij de werkpraktijk van de gebruiker en een daaruit voortvloeiende weerstand van de gebruiker. Al deze inzichten ten spijt mislukt bijna 80 procent van de IT-implementaties in de zorg. Maar ook buiten de complexe context van de gezondheidszorg verlopen IT-implementaties vaak problematisch. Een meer algemene theorie rond IT-implementaties omschrijft de escalatie van deze projecten. Dit model sluit goed aan bij de problematiek in de gezondheidszorg. Dit model omschrijft hoe IT-implementaties uit de hand kunnen lopen als problemen niet voldoende erkend en daarom ook niet echt opgelost worden. Aansluitend aan deze escalatie kan deescalatie plaatsvinden, waarbij verschillende partijen die betrokken zijn bij het IT-project samen los weten te komen van de falende gang van zaken en een nieuwe weg in slaan. Recent omschreef Magnus Mähring een aantal sleutelrollen en interacties die noodzakelijk zijn voor deze de-escalatie. Doel van dit onderzoek was om te bekijken of het sleutelrollenmodel van Mähring relevant kon zijn voor de problematiek rond IT-implementaties in de Nederlandse gezondheidszorg. Als voorbeeld van een dergelijke implementatie is gekozen voor de invoering van een elektronisch patiëntendossier in een algemeen ziekenhuis. Met behulp van een case-study is bekeken of bij deze implementatie sprake was van escalatie en de-escalatie. Verder is nagegaan of de sleutelrollen die Mähring omschrijft in het ziekenhuis waren te herkennen. In de onderzochte casus bleek sprake van een bijna-escalatie, die omgekeerd werd door een de-escalatie met behulp van de sleutelrollen van Mähring. Het onderzoek laat zien hoe bij de-escalatie de managers van het escalerend IT-project een stap terug moeten doen, zodat anderen ruimte krijgen voor nieuwe oplossingen en keuzes. Het sleutelrollenmodel biedt een andere kijk op de traditionele rolverdeling van manager, techneut en gebruiker in het ITproject.