Het onderwerp van dit afstudeeronderzoek is de professionalisering van zorginkoop binnen zorgverzekeraars, door een verbinding te realiseren tussen zorginkoop en de verkoop van werkgeverscollectiviteiten. Aanleiding van dit onderzoek is de veranderde rol van de zorgverzekeraar sinds de invoering van gereguleerde marktwerking. In deze nieuwe rol heeft de zorgverzekeraar ondermeer als taak vraaggericht zorg in te kopen. Dit effect is tot nu toe maar beperkt aanwezig doordat de zorgverzekeraar nog onvoldoende investeert in zorginkoop (RVZ 2008; NZa 2007b). Naast het stimuleren van marktwerking, is professionele zorginkoop een middel om zich als zorgverzekeraar te onderscheiden op de markt. Doel- en probleemstelling Het doel van het onderzoek is het doen van aanbevelingen aan zorgverzekeraars hoe zorginkoop geprofessionaliseerd kan worden door een verbinding te leggen tussen zorginkoop en de verkoop van werkgeverscollectiviteiten. Gedurende het onderzoek staat de volgende vraag centraal: “Wat is voor de zorgverzekeraar de toegevoegde waarde van de verbinding van de inkoop van zorg in de cure-sector met de verkoop van werkgeverscollectiviteiten en hoe kan de zorgverzekeraar hiermee de inkoop van zorg professionaliseren?” Methodologie Voor de beantwoording van de probleemstelling is kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Er heeft een diepgaand literatuur- en documentonderzoek plaatsgevonden, waarna 15 semigestructureerde interviews zijn afgenomen. Negen daarvan met zorgverzekeraars, waarbij zowel interviews met afdeling zorginkoop als afdeling zorgverkoop is afgenomen. Daarnaast zijn interviews afgenomen met twee werkgevers, de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, de Nederlandse Zorgautoriteit en twee onafhankelijke onderzoek- en adviesbureaus. Vervolgens zijn de theorie en de resultaten met elkaar geconfronteerd. Tot slot zijn aanbevelingen aan zorgverzekeraars gedaan. Resultaten Zorginkoop heeft nog een beperkt aandeel in de ondernemingsstrategie van de zorgverzekeraar. Hierdoor ligt de nadruk meer op de verkoop van zorgverzekeringen, met het effect dat nauwelijks vraaggericht zorg wordt ingekocht. Zorgverzekeraars houden zich op dit moment meer bezig met het op orde brengen van de interne organisatie. Hoewel de behoefte is een verbinding te realiseren tussen zorginkoop en verkoop van werkgeverscollectiviteiten, worden hierin geen concrete stappen genomen. Eerder is nog sprake van een grote onderlinge afstand, waardoor weinig interactie plaatsvindt. Zodoende wordt kennis en informatie niet effectief ingezet. Met het creëren van een verbinding tussen zorginkoop en de verkoop van werkgeverscollectiviteiten, worden twee gescheiden processen geïntegreerd. Dit dwingt de zorgverzekeraar kritisch te kijken naar de totstandkoming van het bedrijfsproces en wat de organisatie nodig heeft om haar doel, professionalisering van zorginkoop, te bereiken. De toegevoegde waarde van de verbinding, is een integratie van kennis en informatie en de optimalisatie van het bedrijfsproces. Hiermee wordt tevens een win-win situatie gecreëerd voor zowel de zorgverzekeraar, werkgevers als zorgaanbieder. Door zorginkoop in te zetten als strategisch middel, kan de zorgverzekeraar zorginkoop professionaliseren en zich op de markt onderscheiden.

hdl.handle.net/2105/8422
Master Zorgmanagement
Erasmus School of Health Policy & Management

Klandermans, A. (2009, September 30). Verbinding van zorginkoop met werkgeverscollectiviteiten: strategisch middel of operationele hoofdpijn?. Master Zorgmanagement. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8422