Een Acute Opname Afdeling (AOA) is een klinische verpleegafdeling waar patiënten ongepland worden opgenomen voor het stellen van een diagnose, het opstellen van een behandelplan en het starten van de behandeling. Het doel van de afdeling is een buffer te vormen tussen de SEH en de verpleegafdelingen. Het IJsselland Ziekenhuis is een middelgroot ziekenhuis in de regio van Rotterdam. De instroom van acuut opgenomen patiënten is er hoger dan het landelijk gemiddelde en het proces van de acute opnames verloopt niet optimaal. Er zijn lange wachttijden op de SEH, er ontstaan piekmomenten van acute opnames op de verpleegafdelingen en patiënten kunnen niet altijd opgenomen worden op de meest geëigende afdeling. Het doel van dit onderzoek is om op basis van factoren die voortkomen uit de literatuur, en door experts worden aangegeven en uit vergelijkingen met benchmark ziekenhuizen naar voren komen vast te stellen wat de verwachte meerwaarde is van een AOA voor het IJsselland Ziekenhuis. Op basis van de resultaten van het onderzoek en de ervaringen van benchmark ziekenhuizen kan het IJsselland ziekenhuis het beste kiezen voor een AOA met een maximale verblijfsduur van 48 uur. Daarbij wordt elke dag gestreefd naar een vast percentage lege bedden zodat er steeds voldoende capaciteit is om de instroom van acute opnames op te vangen. Het ontslagpercentage binnen deze 48 uur kan flink stijgen van de huidige 20% naar 50%. Voor de overige patiënten betekent dit dat de doorstroom naar de verpleegafdeling op een van tevoren vastgelegd moment kan plaatsvinden, waardoor rust gecreëerd wordt in het zorgproces. Voor het IJsselland Ziekenhuis betekent dat bij het gebruik van het beschreven model en met een instroom van ongeveer 5500 patiënten de AOA een omvang moet hebben van 31 bedden. De expertise ten aanzien van acute opnames is dan gebundeld op één afdeling. De invoering van een AOA zal impact hebben op veel andere afdelingen van het ziekenhuis. Het vraagt om aanpassingen van alle disciplines die te maken hebben met de acute opnames; professionals, maar ook ondersteunende diensten. Draagvlak moet verkregen worden door medewerkers vanaf het begin bij de ontwikkelingen te betrekken . Er moeten strikte afspraken gemaakt worden waaraan iedereen bereid moet zijn zich te houden. Er dient rekening mee gehouden te worden dat andere knelpunten zullen worden blootgelegd, die ook aangepakt moeten worden. De zorg wordt primair georganiseerd rondom het proces van de patiënt in plaats van rondom de activiteiten.