Volgens de literatuur kunnen netwerken een bijdrage leveren aan het uitwisselen van kennis en ervaringen en kan de verspreiding van innovaties daardoor worden bevorderd. Aangezien innovaties van groeiende betekenis zijn voor zorgorganisaties is in dit kwalitatieve onderzoek bekeken in hoeverre een bestaand netwerk, te weten het Oogzorgnetwerk, van invloed kan zijn op de verspreiding van innovaties in het algemeen en met bijzondere aandacht voor de innovatie “het Kindercentrum”. Het Oogzorgnetwerk is een platform dat de verspreiding van innovaties naar andere netwerkpartners mogelijk maakt en bevordert. “Het Kindercentrum” is een innovatie die door het Oogziekenhuis Rotterdam is bedacht en door het Oogzorgnetwerk verspreid kan gaan worden naar de partners. Het idee achter het Kindercentrum is dat kinderen angstreductie ervaren als gevolg van een meer kindgerichte aanpak. Zo werken professionals die met de kinderen te maken hebben volgens specifieke gedragsregels en hebben zij kindspecifieke trainingen gevolgd. Uit dit onderzoek blijkt dat het Oogzorgnetwerk een belangrijke rol heeft gespeeld bij de succesvolle verspreiding van innovaties naar andere netwerkpartners. Het Oogzorgnetwerk is te typeren als een structureel netwerk. De hiërarchische positie van het Oogzorgnetwerk en van het Oogziekenhuis Rotterdam speelt een duidelijke rol bij de verspreiding van innovaties. Het Oogzorgnetwerk verspreidt voornamelijk innovaties die worden vormgegeven met duidelijke richtlijnen en protocollen. De focus in het Oogzorgnetwerk ligt op dit moment vooral op het verspreiden van producten, zoals richtlijnen. Het Kindercentrum is een typisch voorbeeld van een procesinnovatie waar tevens productinnovaties in te onderscheiden zijn. Deze innovaties liggen bijvoorbeeld op het gebied van nieuwe trainingen voor het personeel en het zorgpad orthoptie. Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat de mate waarin de verspreiding van het Kindercentrum naar andere netwerkpartners plaats kan vinden in grote mate afhankelijk is van een reeks andere factoren. Dit zijn achtereenvolgens de acceptatie van “het Kindercentrum” door de professionals van de netwerkpartners, de behoefte aan “het Kindercentrum” door de netwerkpartners, de mogelijkheid tot aanpassing van de bestaande partnerlocatie aan het concept “het Kindercentrum”, de aanwezigheid van voldoende financiële middelen bij de netwerkpartners voor de introductie van “het Kindercentrum” en, tot slot, het resultaat van “het Kindercentrum” in het Oogziekenhuis Rotterdam. Dit onderzoek maakt inzichtelijk dat het Oogzorgnetwerk een positieve invloed kan hebben op de verspreiding van innovaties. Het Kindercentrum is hierop geen uitzondering. Het Oogzorgnetwerk kan ondersteunen bij de innovatieverspreiding vandaar dat we kunnen concluderen dat er sprake is van een redelijk perfecte match.