De centrale probleemstelling in dit onderzoek is: Hoe geven managers van verschillende organisatielagen invulling aan hun functie en wat betekent dit voor het managen van kwaliteit. Er is een vragenlijst uitgezet onder de managers van de 33 deelnemende organisaties aan “Zorg voor Beter Plus”, 29 managers uit 13 organisaties hebben de vragenlijst ingevuld. Het merendeel van de organisaties bestaat ui drie managementlagen; top- midden –en uitvoerend. Vanuit de managementrollen van Quinn en Mintzberg, die zijn samengevoegd in het model van Guo, is onderzocht welke rollen in de verschillende managementlagen voorkomen en hoe deze samenhangen met het managen van kwaliteit. Hieruit blijkt dat in de topmanagementlaag de bemiddelaarsrol en de innovatorrol meer tot uiting komt dan de coördinatorrol en bestuurdersrol. In de uitvoerende- en middenmanagementlaag worden de vaardigheden die horen bij de stimulator- en producentrol meer toegepast. De onderdelen voor kwaliteitsverbetering die van invloed kunnen zijn op het managen van kwaliteit zijn geoperationaliseerd door de begrippen betrokkenheid van medewerkers, opgesplitst in betrokkenheid kwaliteit en betrokkenheid bestuur, afstemming tussen de verschillende verbeterinitiatieven opgedeeld in logistiek en middelen, spanningsveld tussen de verschillende verbeterinitiatieven op een aantal organisatorische aspecten, activiteiten die belangrijk worden geacht om kwaliteit in een organisatie te verbeteren en de vraag “managers zijn op de hoogte van elkaars werkzaamheden”. Voor het managen van kwaliteit vertonen alle zes managementrollen een samenhang met één of meerdere onderdelen voor kwaliteitsverbetering. Door een koppeling tussen managementrollen in de verschillende managementlagen aan het managen van kwaliteit ontstaat het beeld, dat in de topmanagementlaag het managen van kwaliteit, vanuit de bemiddelaar- en innovatorrol, zich richt op het afstemmen van middelen. Voor de stimulator- en de producentrol in de uitvoerende- en middenmanagementlaag is de koppeling met het managen van kwaliteit vooral gelegen in de onderdelen belangrijke activiteiten om kwaliteit te verbeteren, afstemming middelen en betrokkenheid medewerkers bij kwaliteit. Bewustwording van de rollen die van invloed zijn op het managen van kwaliteit kan de manager in staat stellen om te zorgen dat de kloof tussen managers en professionals bij kwaliteitsverbetering overbrugd kan worden.

Dr. M.M.H Strating, Dr. A.M.V. Stoopendaal
hdl.handle.net/2105/8496
Master Zorgmanagement
Erasmus School of Health Policy & Management

Berg, J. van den. (2010, June). DE JUISTE ROL OP DE JUISTE PLEK!. Master Zorgmanagement. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/8496